Jag träffar iodine Jupiter
…i cocktailbaren på det fashionabla Hotel Diplomat på Strandvägen i Stockholm. Han rör sig hemvant i den exklusiva miljön och berättar att det här är hans stamställe beträffande intervjuer. De flesta andra gäster är affärsmän och östermalmsdamer och Jupiter utgör en intressant kontrast när han stegar in med långa kliv. Över två meter lång med stort rufsigt hår, klädd i svarta knähöga stövlar med spännen, lång svaret rock och svart spetssjal slår han sig ner, sträcker ut sina magra ben under bordet och beställer in ett stort glas rödvin.
iodine Jupiter, förklara bakgrunden till ditt namn?
Det är sammansättningen av namnet på en planet och på ett desinfektionsmedel. iodine är ungefär samma sak som jod. Jag tog det som artistnamn för ett antal år sedan när jag höll på att jobba med en platta. Det funkade väldigt bra i text och hade bra lyskraft.
Vad heter du egentligen och hur gammal är du?
Vad jag heter spelar ingen roll, men jag är 35 år och lever med den magiska familjen, cirkusflickan och dvärgen. Vi bor i ett litet cirkustält på Waldemars udde…
Men vem är du bakom masken?
Jag kan inte dra några gränser utan spränger mig ut ur varje försök till beskrivning. Avståndet mellan fantasi och verklighet är alltid flytande och det är okej. Fantasin är ju en väsentlig del av en människas skaparkraft. Därför är jag alla mina karaktärer – om än inte samtidigt. Varje dag är en ny dag och skuggorna faller olika. Ibland pekar jag på en främling i spegeln och frågar förskräckt: Vem är det där?
Ditt yttre, varför ser du ut som du gör?
Alla andra modeller var slut, så jag var tvungen att beställa en kopia av mig själv. Då blev Dr.Death den slutliga utvägen och han ser ju ut ungefär som en häxdoktor, eller en ondskefull fågelskrämma. Han gestaltar dina mest fasansfulla mardrömmar. Han får dig att vakna upp skrikande i cyberspace utan att du vet varför. Dr.Death är svaret på det ohyggliga monstret jag byggt – vägvisaren in i det mest förbjudna…
Hur lång är du?
I rollen som Dr.Death ungefär 2.70. Med häxhatten, platåskorna och dvärgen, min adept, är jag en gudomlig uppenbarelse.
Hur brukar folk reagera på din uppenbarelse?
De brukar kasta sig ner på marken i djup beundran inför det oerhörda mörker jag skapar runt omkring dem. Jag synliggör och stärker faktiskt deras samvaro med blotta hotet och kontrasten i min existens. När de sen i skälvningar och konvulsioner pekar på det enfaldiga solljus de alltid relaterar till, slänger jag ett guldmynt på trottoaren…
Vad är det för skillnad på iodine Jupiter och Dr.Death?
På min debutskiva Lilla flickan zombie har jag valt att gå in i ett alter ego, en fiktiv karaktär, för att ge iodine Jupiter friheten att göra andra saker än rockmusik. Underrubriken på skivan är ju Iodine Jupiter som Dr Death in the Magical Freakshow. Det markerar att det handlar om en föreställning. Dr.Death är din guide in i en absolut barnförbjuden skräckvärld bland häxor, mördare, trollkarlar, shamaner och zombies.
Hur lyckades du få ett skivkontrakt med Sony?
Jag skickade upp Hororna från helvetet med maskingevär till skivbolaget. De vägrade fortfarande att ge ut plattan, men sa: skriv ballader. Så jag skrev Eldkvinnan, vilda lilla blomma och Lilla flickan zombie Tydligen var det vad som behövdes för att få kontrakt. De andra låtarna var alldeles för farliga. Ockultism skrämmer folk. I stort sett var de flesta skivbolag fascinerade men gav inga klara besked och Sony var mindre rädda än de andra.
Hororna från helvetet..?
Universal Family of Love och Hororna från helvetet är min familj. Ett slags hälsotivoli eller erotisk cirkus där hororna är prästinnor. Det kretsar mycket kring rock och sexuell magi. Vad vi hittills mest sysslat med är att penetrera den andliga tron hos våra groupies. Men vi tar väl hand om våra medlemmar. En del initieras i sexuell magi. Andra i ett ockult religiöst tänkande inom Universal Family of Love. Vi ägnar oss åt att aktivera, hallucinera och mana fram det undermedvetnas bilder genom olika magiska seanser och anderesor. Med olika övningar kan vi frammana det vilda djuret i din själ och bejaka den förträngda sidan av ditt väsen som ännu inte fått utlopp. De som deltar har absolut tystnadsplikt. Vad vi eftersträvar är en ökad andlig kraft och ett expansivt medvetande; att lyfta och rikta dina energier mot ett givet fokus. Hororna från helvetet är en av de få grupper som i praktiken förenar rock, ritualer och teater. Det finns ingen gräns för vad folk är beredda att betala för sina upplevelser…
Hur länge har du hållit på med rockmusik?
I ungefär femton minuter. Åtminstone om man jämför med hur länge jag hållit på med dramatik och lyrik.
Skivans tema, “Dr Death in the Magical Freakshow”, hur uppstod det?
Jag tycker att nästan all bra rockmusik har flirtat med döden. Hela hårdrocksvärlden är ju uppbyggd kring, eller har åtminstone koppling till, döden och dramatik. Jag har alltid gillat den typen av musik och sen blev det ett naturligt steg bort från den innehållslösa och fattiga musik som i allmänhet produceras. Min musik var en bristvara. Det fanns ingenting i ämnet på svenska, ingen rockmusik som behandlade ämnet på det sätt som jag ville.
Fortsätt..!
Magi, ockultism och religion har länge förenats i mitt arbete, dels som rockartist, men också som författare och dramatiker. Det kändes viktigt att göra en hårdrocksplatta som berör den andliga världen. Massmedia har ju sedemera också utropat mig till hela världens häxmästare och skräckromantikens egen profet. Och det är ju rätt naturligt eftersom jag har en helt egen nisch i svensk rockmusik. Faktum är att detta är den första riktiga hårdrockskiva som nånsin gjorts – på svenska! Det kändes inte bara som en utmaning utan också som ett behov. Det farliga, förbjudna är en lockelse, en drift och ett begär som är betydligt intressantare än det ofarliga.
Hur reagerar du när folk kallar din musik mentalsjuk?
Min glädje vet inga gränser över det extatiska lyckopulver recensenterna har strött ut över den här plattan. Det känns oms en form av gudomlig berusning, gudomlig extas. Det påvisar den oerhörda kraft som finns i uttrycket. Kritikerna har ju lyft plattan till skyarna och räknat den till en av årets bästa svenska plattor. Så ordet mentalsjuk känns enbart befriande – som kontrast.
Vilka har influerat dig musikaliskt?
Kritikerna har jämfört mig med Black Sabbath och tidig Alice Cooper. Det är okej. Bättre än country & western på vaselin med mycket slideguitar. Det låter som någonting jag skulle syssla med om jag gjorde porrfilm. Annars är jag rätt förtjust i tidiga David Bowieplattor som t.ex. The Man Who Sold the World eller Ziggy Stardust. Jag ser för övrigt den här plattan som en musikalisk odyssé genom det bästa av hårdrock i tre decennier, sjuttio-, åttio- och nittiotal. Med de tillsatser av magi, ockultism och skräck som var nödvändiga för att distribuera den andliga kraften.
Är kärleken smärtsam som i din låt Vilda lilla blomma?
Balladerna ser jag som ömheten i själens mörka sida. Drivfjädern är alltid sorg, smärta, vrede och passion. Jag tycker låten gestaltar människans känsla av maktlöshet inför något hon varken kan besegra eller fly ifrån; hennes möte med någonting oundvikligt, skräckfyllt.
Vad vill du kallas? Rockpoet?
Illusionist, poet, själasörjare, häxdoktor, kalla mig vad du vill…Faktum är att jag nyligen genomgått en illegal prästutbildning i Universal Family of Love. Utbildningen har skett i kulvertarna under Stockholms city. Vi slipper betala hyra, ingen vet att vi finns…
Vad har du för övrig utbildning?
Universitetsstudier i film, litteratur och konst, men framför allt egen konstnärlig verksamhet som dramatiker för radio. I viss mån också videoproduktion och film för TV. Men, som nämnts, även studier i magi och ockultism som resulterat i olika former av kommunikation.
Berätta om ditt författarskap?
En pornografisk version av Bibeln har hållit mig sysselsatt i många år nu, och ett par diktsamlingar om den sällsamma föreningen mellan Eros och Thanatos väntar på att bli förlagda. Annars är det nog Satan – det slutgiltiga gudomliga budskapet en av mina mer berömda pjäser för radio. Den verkar ha haft en enorm genomslagskraft, särskilt bland rock´n´roll-människor och magi-intresserade. När jag varit ute i landet har jag förstått att den haft stötte spridning än jag kunnat ana. Det slutar väl med att den också måste komma ut på cd. Tillsammans med Sexualpjäsen (också för Radioteatern) är Satan den mest uttömmande pjäs som skrivits om satanism, sex och religion i det här landet.
Beskriv dina texter.
Det handlar om att ladda dem med närvaro, tyngd och magisk kraft och på så sätt framkalla en beröring. Det här mötet sker oftast i tomrummet, i utrymmet mellan raderna. Orden har en magisk kraft, en laddning som i sin tur ger mig styrkan att framföra dem, att uttala och sätta dem i rörelse. Ord fungerar som förstärkare. Ord är magiska. De frambesvärjer samband som inte alls behöver finnas, men som i och med en benämning börjar existera, i en konkret eller en fiktiv värld. Därför har många av mina texter en mycket lång växtperiod. Anledningen är dels att jag är oerhört självkritisk, men också att jag vill testa dem, smaka på dem och känna att de verkligen fungerar på det sätt jag vill att de ska fungera.
Vad försöker du uttrycka?
Jag ser texterna som en nästan sexuell penetrering av det obskyra mörkret i din själ. En lockelse, en drift och ett begär. Du kan se det som en möjlighet att stiga in i skuggsidan av dig själv, ditt eget väsen. Det handlar om stämningar, förnimmelser och inre bilder. Nycklarna finns där i en värld full av hemligheter och mysterier. Det är bara att träda in i det spöklikt upplysta drömlandskapet. I bästa fall reagerar du emotionellt, känslomässigt. Fasansfullt och vackert på en och samma gång.
Varför denna förkärlek för skräck?
Jag gillar att bli skrämd. Skräcken är en sublim, andlig upplevelse och framkallar den starkaste känsla själen kan förnimma. Den är samtidigt en slags lustfylld process där du kan bearbeta mörkret i ditt eget hjärta. Hela min produktion har intuitivt handlat om dessa saker; kärleken och döden. Jag vågar stå för mina egna verk, bearbetar urgamla existentiella motiv med grunden ni ett ockult tänkande.
Varifrån hämtar du din inspiration?
Jag har en liten samling magiska böcker som jag studerat. Läror om människoanden som genom årtusenden visat sig vara sanna. Allt lever, allt handlar, allt står i samklang med vartannat. Jag utgår från ett magiskt förhållningssätt till verkligheten där människan själv är skapare och gud över sina egna möjligheter.
Det finns mycket mörker i dina texter…
Det kanske beror på att jag vänder mig till människor som levt goda liv och som längtat efter att synda. Med iodine Jupiter får de färdas genom underjorden för att slutligen komma upp i ljuset. Jag bjuder på en helvetesfärd mot det undermedvetna mörkret och en total utlevelse av dina mest förbjudna laster. Jag är verkligen så oerhört mycket mer intresserad av nattsidan av människans väsen, det omedvetna, det irrationella, det djuriska, sexualiteten. Dagen, det rationella och förnuftiga intresserar mig inte särskilt. Det får folk hålla på med på jobbet på dagarna när jag ligger och sover.
Berätta om döden?
Döden är inte bara ett slut utan en födelse. Det är också en oerhörd social protest. Samhället är en organism med en massa låsta dörrar. Ingen vill egentligen vara där. Döden är den enda utvägen ur ett sjukt och korrupt samhälle. Därför måste den tas på allvar och accepteras som en väsentlig del av vår kultur. Ur andeforskarens och konstnärens synpunkt är den ju det estetiska förnuftets största utmaning. Ögats blinda punkt. Framställning bryter samman i själva dödsögonblicket, men genom hypnotiska metoder och transtillstånd kan man utvinna väsentlig information om sin framtid. Döden är den unika händelse som tvingar varje människa till ensamhet och närmandet av en själslig kärnpunkt, summeringen av den dominanta kraften efter ett eget liv.
Tror du på Gud?
Jag har skrivit två slags kontrakt; ett offentligt med Gud och ett privat med Djävulen. Det senare för att få en smula inblick och självkännedom i mänsklighetens sanna natur. Djävulen om någon måste ju veta om Gud verkligen finns…
Så svaret är ja?
Jag vill inte diskutera min personliga gudstro, men man får tro vad man vill. Djävulen och Gud. Samtidigt. Himmel och helvete är ett tillstånd i varje människas själ. Den dominanta kraften bär du med dig till dödsriket som ett amfetamin, en genetisk kod, eller en arvsmassa som färdas från sekel till sekel, generation till generation. Du får till slut vad du förtjänar, den dominanta av dessa energier. Och beträffande Bibeln tycker jag den borde skrivas om – något jag, som nämnts, faktiskt håller på med. Inte bara det att den är en såpopera och utgör en schizofren maktkamp mellan ljus och mörker, utan för att den har ett sånt negativt inflytande. Du ska inga andra gudar hava jämte mig, vem säger så om inte en paranoid gud. Och vad kallar man någon som kastar hagel och eld blandat med blod mot jorden? Jo, sadist… För kyrkan har alla mystiska bruk hos folket kallats för svart magi oavsett om den använts i goda eller onda avsikter. Den ansågs vila på förakt för kyrkans egen himmelska magi. Men vad det ytterst handlar om är ju folkets egen traditionella läkekonst som idag är nästan utrotad femhundra år efter inkvisitionen. Men ingenting kan utrota folkmagin. Den som låter sig provoceras tror ju själv på magins kraft och hänvisar till en trygg och skyddad källa där inga hemligheter finns att uppenbara. Djävulen tar bara den som ger sig till honom. Därför är folk rädda. De vet inte vad de bär inom sig.
Vad har du själv för religiös bakgrund?
Mina föräldrar har väl inte haft någon överdrivet religiös påverkan på mig, även om jag kan känna generationer av kristen skuld bryta sig in och smutsa ner delar av mitt väsen. Mycket har handlat om att frigöra sig från detta genetiska arv och formulera en personlig gudsuppfattning. Kristendomen har ju vissa problem och ställer motsatserna i kamp mot varandra. Men värst av allt deras oerhörda insatser i mänsklighetens historia för att göra begäret till synd.
Har du haft några övernaturliga upplevelser?
Ofta upplever jag mig själv som ett medium för främmande makter. Dessa makter förefaller ruva på ett outgrundligt uppsåt. varifrån dessa kodsystem kommer vet jag inte, men kanske är jag en representant för det mest fruktansvärda? Redan i barndomen var jag med om utomkroppsliga upplevelser. Sedan dess har jag lärt mig att hantera de här tillstånden och göra anderesor. I samband med en bilolycka i ungdomsåren trodde jag att jag dog. Då fick jag klart för mig hjärnans enorma kapacitet. Under en bråkdels sekund såg jag mitt liv spelas upp som en film strax innan bilkraschen. I vaket tillstånd skulle samma mängd information ta minst 15 minuter. I barndomen blev min själv hängande i taket under en operation. Den började fungera som en kamera och skickade bilderna tillbaka till mig där jag låg. Allting registrerades i rummet, som jag inte sett tidigare, allt som pågick nedanför, läkarna, utrustningen. Jag hörde till och med rösterna och vad de sa.
Du håller tydligen på med en hel del magi? Ja, i synnerhet sexuell magi. Den sexuella perversionen kan vara ett sätt att gå förbi moraliska barriärer av begränsning och likformighet. Det försöker vi lära våra medlemmar i Universal Family of Love. Syftet med den andliga penetrationen är alltid att skänka flickorna en gudomlig berusning och extas. Magin uppstår ju när man sammanför enskilda element och låter dom verka tillsammans. Men att min uppgift skulle vara att organisera sexorgier vill jag tillbakavisa.
Hur återspeglas detta i din musik?
Viktigt för mig är att visualisera i musikalisk form, att ge människor förnimmelser och stämningar som säger att saker och ting är möjliga, att gestalta och visualisera en annan värld. Den ockulta världen är ständigt närvarande på plattan. som jag ser som en guide in i denna min värld, en värld som människor ibland fruktar. Om man inte är intresserad av ockultism kan man bli rädd och se det som ett hot. Är man däremot intresserad av det magiska, har man mycket att hämta. Men det finns ju ingen anledning att kommunicera med fega eller rädda människor. Det gäller istället att kommunicera med människor som är öppna och som är intresserade av äventyret och mysteriet. Bara de som är intresserade och vill gå in i det här är välkomna. De andra är det ingen idé att ödsla tid och energi på.
Hur definierar du magi?
‘ Magi är ett sätt att förändra din egen och andras verklighet, dels genom ett personligt utforskande av din egen kapacitet, men också genom att fokusera denna energi genom praktiskt utövande. Riktningen av den här viljan och tillkännagivandet av den syftar till att vinna kontroll över det egna jagets syfte och förmåga. Och detta har jag gjort sedan mitten av 80-talet, ensam, tillsammans med andra och nu med rockmusik och ritualer. Mitt liv är en paradoxal blandning av trolldom, magi och Marquis de Sade…
Kan du utveckla ytterligare..?
Vår gud sätter inget lås på din frihet, men vi – Universal Love – kräver dina tjänster och din underkastelse. Med aga blir du ödmjuk och brukbar i guds tjänst. Herren agar oss för att det är nödvändigt för oss och förbereder oss på en underbar resa där de många hemligheterna ska uppenbaras. Smärtförnimmelsen är en underbar kraft; den bereder njutning och gemenskap och är en förutsättning för glädje och sorg. Har du aldrig upplevt lidande kan du heller inte uppleva medlidande. Är du bedövad och likgiltig måste du väckas. Sanningen gör inte ont och vår gud är nådig, rättfärdig och barmhärtig, men han är också en frälsande och bestraffande gud. Vår innerliga hälsning till Hans Scheike och Charles Manson.
Är det sant att du besöker bordeller?
Jag delade ut nummerlappar på en bordell förut. Det är enda s.k. vanliga jobb jag någonsin haft. När det fanns tid över och det inte fanns några kunder så målade jag. Jag målade svarta tavlor. Sedan släpade jag ut dem i solljuset för att beundra det mörker jag hade skapat. Det jobbet blev inte så långvarigt, så sedan började jag tillverka skampålar för IKEA. Jag tillverkade dem och de såldes på IKEA. De skulle stå framför rosa soffgrupper. Det var min korta karriär som konceptkonstnär.
Hur ser du på kändisskap? Jag antar att glassiga kändispartyn inte är någonting för dig.
På dessa partyn ser du den förträngda dödsskräcken florera vilt; människor som ska upprätthålla någon slags attityd genom att hela tiden synliggöra sig själva i de mest koketterade situationer och de mest idiotiska sammanhang. Den världen är inte alls intressant.
Vad har Stäm blodför upprinnelse?
Stäm blod är en kraftsång som sätter blodet i rörelse. Den utgår från en folklig tradition med skyddsformler och besvärjelser med rötter i den fornnordiska mytologin. Jag ser sången som en metod att förgöra eller bota ett andligt bristtillstånd. Stäm blod frammanar ett positivt hälsotillstånd och kan göra sjuka människor friska. Jag ser den som en form av fjärrbehandling av mina patienter. Med sången distribueras också den andliga styrkan. Det är en kraftsång och den baseras i grunden på fornnordiska besvärjelser.
Var har du fått de här besvärjelserna ifrån?
De finns dokumenterade i olika böcker.
Har du själv varit med om att stämma blod?
Nej, det har jag inte. Min mormor däremot, hon var rätt bra på det. Hon kom uppifrån Lappland och kunde såna grejer; satt inne med en massa hemligheter som jag tyvärr inte hann ta del av innan hon gick bort. Det är jag väldigt ledsen för. Hon hade mycket att berätta.
Var resten av din familj också sådan att ni kunde tala öppet om sånt här?
Nej, jag har inte haft nån kommunikation med mina föräldrar om den sfären över huvudtaget. Den ockulta värladen valde jag själv in i mitt liv ganska tidigt, vid sjutton, arton års ålder, för att överhuvudtaget stå ut men saker och ting – så det kommer inte från min familj.
Vad gillar du för litteratur, filmer, musik?
Författarna Sheridan le Fanu, Gerard de Nerval, faktaböcker om det bortomjordiska, skräckfilmsmusik, särskilt Omen 1 och 2 samt Children of the Corn .
Har du använt psykedeliska droger?
För att de dunkla omedvetna krafterna ska komma till fullt utlopp och för att nå ett tillstånd av utlevelse och extas finns olika metoder. Trans genom trumresor och frammanandet genom andar, fasta eller extremt lång vaka. Metoder att frammana det undermedvetnas bilder och aktivera delar av din person som annars befinner sig i ett slumrande tillstånd. Drogerna vill jag nog helst bära bort från altaret även om de förekommer.
Vad tycker du om New Age vågen?
Jag tycker att alla människor som försöker att hitta en mening i tillvaron är värda respekt. Men sen så står vissa saker mig upp i halsen när det gäller det här ljusa, naiva och optimistiska. Det finns ett slags optimism som jag inte kan dela. En smula inblick och själkännedom om mänsklighetens sanna väsen är vad de skulle behöva. De behöver vara med om någonting hårdare för att verkligheten skall bli tydlig och det har de hoppat över. Ofta skall det vara så mycket mjukt och man ska tassa omkring på tå och det står jag inte ut med.
Kan vi se dig uppträda offentligt inom överskådlig framtid?
Ja. Just nu efterlyser jag en Cadillac likbil, modell -72, dvärgar och Bunny Girls till den ockulta turnén i vår. Två bitchiga kvinnliga Dj:s är också välkommna till rockgruppen Hororna från helvetet. (märk kuvertet Iodine Jupiter och skicka det till Starton / Sony Music, Box 20037, 16102 Bromma). Besökarna på konserten kommer, vare sig de vill eller inte, att automatiskt bli medlemmar i Ordenssällskapet Universal Family of Love. De får sen information om vad som händer via Internet.
Är det nånting du vill tillägga?
Ja, för satan! Frihet, kärlek, kraft..!