RELEASEFEST

RELEASEFEST PÅ SOLGRILLEN

Nedkomsten av iodine Jupiters nya bok En tjänstmans meditationer firas i den lilla korvkiosken Solgrillen, Hornstulls strand.
”Jag förhåller mig vardagligt till boken. Därför ser jag korvkiosken som en naturlig träffpunk. Rymdskepp hade också passat, men det svårt att hitta nåt ledigt” säger Jupiter.
Solgrillen, söndag 4 november, kl 15, Hornstulls strand 2.

PS Blir det för trångt eller regnigt går vi rakt över gatan till Bio Rio.

iodine Jupiter - en tjänstemans meditationer

POLITIKERN VAR EN CYBORG

 

När upplevelser placeras i fack för att få en etikett och en förutbestämd tillhörighet dör de. Rädslan för ovissheten gör att det obekanta avfärdas just därför att det inte är förutsägbart och tryggt. Genrebestämning är lika trist som fasta Tv-tablåer. Fönstren måste inte vara fyrkantiga bara för att de alltid är det. Runda fönster är uppiggande men nästan förbjudna. Fast man jublar om lyckas få syn på ett hjärtformat fönster − i Paris.

Att ha likadana prydnadslampor i fönsterlängor vittnar om denna skräck för det udda. Man vill visa omvärlden att man är stabil, pålitlig, och förutsägbar. Det är som om medelklassen står i kö och ropar: “vi är små och rädda och vet inte vad vi ska tro”, när det dyker upp något de inte kan relatera till: “Usch vad osymmetriskt, jag kissar på mig.”

Skepticism inför det oväntade är också ett problem inom litteraturen. “Varför har poeten armbindel, är han fascist”? Kanske han velat gestallta ett tecken i tiden. Och att visa hur två disparata former kan skapa oväntade upplevelser. Företagsfascism och god litteratur är ett sånt möte. Ingen poet har någonsin ifört sig företagsbindel runt armen. Varför skulle en konformismens fiende anpassa sig efter normen? Ingen stor konst har någonsin gjort det. Det är i mottagarens huvud det ska klicka Aha! Inte i mitt.

Min nya bok En tjänstemans meditationer är just så genreobestämd. Fantastik och dystopisk fiktion ingår i min story på ungefär samma diskreta antydande sätt som i t ex. filmatiseringen av Margaret Atwoods A handmaid’s tale.

Min huvudperson departementschef Sten Hammar avslöjar att han är en cyborg om man läser noga, särskilt mot slutet, vid söderfallet av hans kropp. I slutet antyds också med ett par rader att händelserna kanske bara är ett rollspel på datorn. Livet i bunkern förefaller vara en avatarvärld med trollkarlar, affärsmän och statsshamaner.

Det lågmälda i Arkadij och Boris Strugatskijs bok Stalker (som senare blev filmen Stalker av Tarkovskij) tilltalar. Med anakronism har jag satt tid och rum your spel, skapat en suggestiv tidlöshet där prosa möter lyrik – i vad jag kallar en textlabyrint.

Jag hävdar att det genreombestämda är en krydda på samma sätt som skräck blir obehagligare när du inte är beredd på att det är skräck. Mitt hem och min trädgård kan vara en mysig trädgårdsfilm på TV tills man finner ett lik i rabatten. Fyndet får ingen särskild förklaring utan filmen fortsätter handla om trädgård och betraktaren lämnas paralyserad. Det osannolika får en större effekt utan påklistrat epitet. Fantastik är en krydda jag gärna använder med finess.

 

 

 

Beställ

{“field_id”:”3″,”fields”:[{“id”:”0″,”type”:”name”,”label”:”Name”,”required”:”1″,”size”:”medium”},{“id”:”1″,”type”:”email”,”label”:”Email”,”required”:”1″,”size”:”medium”},{“id”:”2″,”type”:”textarea”,”label”:”Comment or Message”,”description”:””,”required”:”1″,”size”:”medium”,”placeholder”:””,”css”:””}],”settings”:[],”meta”:{“template”:”contact”}}

EN TJÄNSTEMANS MEDITATIONERX

En stjänstemans meditationerDepartementschef Sten Hammar är en grå tjänstemannasjäl. Isolerad i sin bunker kommunicerar han i en pågående valkampanj. Hans genetiska programmering börjar avta och han ger sig ut. I en väntande limousine förbereder han sitt tal till nationen. Bara halvt mänsklig balanserar han mellan dröm och verklighet.

”Iförd armbindel med företagssymbol gestaltar Sten Hammar sin konsumtionsestetik. Med affärsmagi och folkdesign formger han den nya människan i detta formidabla epos. I går, i dag och i morgon löper samman i ett expanderande rum där prosa möter lyrik. Jag kallar det textlabyrint”, säger iodine Jupiter. ”Ambitionen är att roa och oroa, skapa en suggestiv väv.”

Sagt om boken:

”Ett expansivt, originellt och tänkvärt framtidsepos” Mats Linderoth, BTJ, nr 3, 2019.

”En fantastisk och oroväckande inblick i de som påskyndar ekologins undergång … jag är förtjust” Freke Räihä, Magasin Opulens, 20 november 2018

”Han drar åt detaljerna, texterna är sylvassa och sanningen kristallklar” Micheles Kindh, Blaskans vänner, Facebook, 17 oktober, 2018

Format
Häftad

Sidor
119

Mått
221 x 147 x 10 mm

Utgivningsdatum
2018-10-17

Förlag
MultiMedia Movement

Pris:
159 SEK (porto 36 kr är inkluderat)

Leveranstid:
4-7 arbetsdagar

ISBN
9789163981135

[BESTÄLL BOKEN HÄR]

Du kan också beställa boken från BOKUS eller Adlibris.
 
[Tillbaka]

KOPIAN BÄTTRE ÄN ORIGINALET

 

Hösten är den tid på året då vi kanske grillar sista gången för säsongen. Men innan du bjuder gästerna till grillen måste du se till att ha fixat gräset, beskära buskar och träd. Många tips har förekommit om hur man vårdar gräsmattan inför vintern. Här får du ett klockrent alternativ:

Konstgräs inspirerat av naturen

Genom att återskapa det bästa från naturen finns ett väl fungerande konstgrässystem med egenskaper som påminner om en riktig trädgård – fast utan trist arbete. Med en kombination av olika typer av syntetgräs kan du flytta möblerna över hela ytan som du vill. Och det håller färgen året runt.

För en hållbar miljö

Artificiellt gräs är av många ansett som finare än naturligt gräs. kopian är en upphöjd form av attraktion (det skulle nog konstnären Andy Warhol ha gillat). Generationer kan springa på samma gräs. Det har evig livslängd och behöver inte vattnas. Ett fint konstgräs kan vara ett gott alternativ för att klara krav på miljö och återvinning, Inga besprutningsgifter och färgmedel behöver tillstättas som i blekt naturgräs.

Med din kunskap om trädgårdsskötsel kan samarbete med tillverkare som arbetar med förnyelsebar energi få ett fint konstgräs att klara trivselfaktorer och stränga miljökrav. Hur konstgräs efter förbrukning kan återvinnas är idag viktigt för konsumenten. Komponenter i ett konstgrässystem är anpassat till varandra. Detta för att klara återanvändning till nya produkter som plastleksaker, sjukvårdsmaterial och bildäck.

Är det dyrt att anlägga syntetiskt konstgräs?

Priset för ett konstgjort trädgårdsgräs kan variera beroende på vilka försutsättningar du har. Om du behöver göra ett stort markarbete påverkar det prisbilden. Andra frågor som är viktig för husägare är om gräset ska tillföras värme eller inte. Vill du anlägga sviktpad eller låta svikten komma från ifyllnadsmaterialet är en smaksak − och en kostnadsfråga.

Ta hand om helheten

Ibland, särskilt på kuperad terräng, kan det vara en fördel att låta en utomstående ta hand om helheten. Det kan handla om rådgivning, projektering till slutförd installation. Med en totalentreprenad för en stor gräsplan kan du spara pengar. Glöm aldrig bort att din trädgård är till för att njutas av. Låt andra sköta det jobbiga.

Därför ska du välja plastgräs

Plastgräs har blivit en integrerad del av trädgårdskulturen i storstäder, men är också väl spridd i Kina. Skälet till detta är ett ökat behov av beständighet i en alltmer flyktig värld. Det artificiella har fått ett nytt genomslag i den ekologiska trenden som alltfler tycks ha tröttnat på.

  • På konstgräs kan du flytta möbler hårdare och oftare

På konstgräs springer familjen hur mycket den vill utan slitage och förlust av färg. Naturgräs slits efter kort tid, medan syntetgräs håller för barnens lek och bollspel sju dagar i veckan.

  • Plastgräs påverkas inte av väder och vind

En konstgräsmatta har en effektiv naturlig avrinning vid regn. Värme och torrt väder har ingen betydelse för gräsets kvalitet. Vattenpölar, lera eller gräsfria områden uteblir. Med konstgräs i trädgården behöver du aldrig ställa in middagar för att gräset är torrt och brunt.

  • Konstgräs kräver lite underhåll

Att klippa, och gödsla naturgräs kräver mycket jobb, tid och pengar. Men med konstgräs ingenting. Sköter du konstgräsmattan propert håller den i generationer med dess unika egenskaper.

Konstgräs för trädgård och stad

Njut mer av din trädgård? Konstgräs är den perfekta lösningen. Klippa, bespruta, beskära är snart ett minne blott. Omständigheterna är på vissa platser synnerligen ogynnsamma för naturligt gräs. Gräset under trädgårdsmöblerna är särskilt utsatt. Kanske vill du ordna till takterrassen, slippa klippa gräset i trädgården eller vid sommarstugan? Kanske du rent av vill ha lite grönt på företagsmarken? Plastgräsprodukter ser idag mycket naturliga ut. De är miljövänliga, dvs. inget slöseri med vatten, eller användande av bekämpningsmedel. Det konstgjorda gräset är helt återvinningsbart.

jod Jupiter, pressbild

Det konstgjorda paradisets skapare och folkdesigner. Foto: Lina Baker

Trädgårdsfilosofi för ditt beslut om syntetgräs

Den franske trädgårdsfilosofen Jean Baudrillard talar i boken Amerique om att den slutliga segern över naturen är att återskapa den, tämja den och forma den, enligt ens egna preferenser. För oss som gillar trädgård och vill att den ska vara behagfull året runt lyder hans tröstrika ord: “ett konstgjort träd är inte en misslyckad efterapning, den är en egen produkt, en rekonstruktion förvisso, men samtidigt rent av något finare än den naturliga granen ute i skogen.”

Naturligtvis råder delade meningar om hans uppfattning, men jag håller med: Varför skapa ett paradis som går sönder?

Kalas på min gårdstäppa

Hösten är här med det kyliga mörkret. De kulörta lyktorna hänger dekorativt i äppelträden, marschallerna lyser välkomnande, klockorna klämtar i vinden. Gästerna är samlade på mitt nyinköpta plastgräs.

Efter ett par glas Åländskt lantvin anförtror mig vännen Niklas viskande vid grillen: ”Jag har aldrig sett nåt grönare för årstiden, det är ju fantastiskt!”. “Nej, och det ruttnar inte. Så här installerar du konstgräs.”

 

PARADIS AV PLAST

”Jag tror Carl von Linné skulle vara nöjd med ett paradis av plast, konstgjorda människor, syntetiska material. Han skulle forska i dem och finna dem naturliga för den nya tiden”

Satir, civilisationskritik och rockpoesi ska vara kryddor i mitt konstgjorda paradis. Klicka här Talad rock’n’roll, Poeternas Estrad, Kafe’ 44, 1985. Dokumenterade gjorde superkonstnären Kjartan Slettemark.

Jag förespråkar en plastpark för evigheten där ingenting kan gå sönder, en konsumtionsinriktad fredsrörelse och ett naturreservat av betong för att hålla naturen borta. Vira en företagssymbol kring armen  du också. Följ med i den nya folkrörelsen!

thumbnail_konsum[1]

iodine med popkonst i ryggen, 1985. Foto: B.Zan

konfersnrum stadbiblioteket

Arbets- och konferensrum där vi skisserade Det nya paradiset.