RECENSIONER

Så tyckte de om Lilla flickan zombie

(++++) Expressen – Nr 2 av årets bästa svenska skivor. – Martin Carlsson
(++++) Aftonbladet – Nr 35 på listan över världens bästa album -95.
(++++) Slitz – “Jäkligt bra är det. Musik som aldrig gjorts förut.” – B.S
(++++) Göteborgsposten – “Friskt vågat, hälften vunnet”. – B.G
(++++) Nerikes Allehanda – “Något för Grammis-juryn”. – D.K
(++++) Gävle Dagblad – “En skiva som äger någonting beständigt”. S.W
(++++) Skånska Dagbladet – “Det här är årets bästa album”. – Johan B Hansson
(++++) Okey – “En svensk Alice Cooper. Så bra att man inte vill plocka ut den ur cd-spelaren”.
(+++++) Östersunds Posten – “Kult, kult, kult”
(++++) Värnpliktsnytt – “På ett lysande sätt gäckar han vårt sista stora tabu – Döden.” – M.D

Göteborgsposten

iodine JUPITER
Lilla flickan Zombie
(Starton/Sony)

++++

Som om Di Leva skulle sjunga hårdrock ungefär. Det är så iodine Jupiters debut låter. Som Mr Death tar iodine Jupiter med oss till en mörk värld med trollkarlar, häxor och zombies. Han sjunger och läser dikter. Han roar och han oroar. Skräckromantiker kallar han sig själv. En rätt pretentiös sådan ibland. Men när folkmusikaliska tongångar tar över i en låt som Stäm Blod känns hans bisarra värld varken skrämmande eller destruktiv. Friskt vågat, hälften vunnet.

BERT GREN

Puls

iodine JUPITER: Lilla flickan Zombie (Starton)

++++

Jag älskar den här smått mentalstörda musiken. I tider där det mesta redan gjorts lyckas iodine skapa en egen nish. Teater och poesi ackompanjerat av såväl brutal metall som datoriserad disco. Texterna är ångestladdade skapelser, skräck, blod, ockultism och så, en vekare sida av denna besynnerliga man i “Eldkvinnan” och “Vilda lilla blomma”.
Egensinnigt, underhållande och mycket rått!

ANNIKA SUNDBAUM-MELIN

Passagen

iodine JUPITER
“Lilla flickan Zombie”
(Starton/Sony)

++++

Gissar att många kommer avfärda skräckrockaren iodine Jupiter som en skämtfigur, en högtravande posör torgförandes spekulativ dödslyrik till uttorkad metal. Dock inte jag. Sällar mig istället till samlingen i den andra ringhörnan, de som knockas av det betongtunga riffkompet och kraften i iodines texter. Det är också de enda valmöjligheter som herr Jupiter ger – antingen för eller emot. Ingen lämnas oberörd när han draperar sig i rollen som Dr Death i The Magical Freak Show och levererar skoningslösa funderingar om kärleken och framför allt döden. Det är Alice Cooper, det är David Lynch, det är Black Sabbath, det är svartvita skräckfilmer – och det är årets bästa svenska platta. Samt en upprättelse för powerballaden, efter år av tyskt klet.

JOHAN B HANSSON

Slitz

iodine JUPITER
“Lilla flickan Zombie”
(Starton/Sony)

+ + + +

iodine Jupiters musik är som viss teater eller poesi. Man fattar inte allt, men det är jäkligt bra ändå. iodine Jupiters musik är både teatralisk, poetisk och skräckig. När han mässar fram sina texter om trolldom, blod och död, ackompanjerad av brutal industriell metall, reser sig nästan håren på skinnet. iodine skulle göra sig fint som manare. Sedan, i till exempel Vilda Lilla Blomma, byter iodine Jupiter skepnad. Plötsligt är det vackert, men fortfarande ångestladdat. I Stäm Blod påminner iodine istället om metalfolkmusikerna Vadå. Svaret på varför är att producenten är densamme, Sanken, och att Stefan och Gotte från Garmarna och Vadå medverkar på fiol, vevlira och flöjt. iodine är en udda person, som gör udda musik. iodine kan också vara en mentalstörd person, som gör mentalstörd musik. Det beror på hur man ser det. Jäkligt bra är det i vilket fall. Och en sak är säker, iodine gör musik som aldrig gjorts förut.

BELLA STENBERG

Expressen

iodine JUPITER
“Lilla flickan Zombie”
(Starton/Sony)

+ + + +

Det är lätt att avfärda denna sångpoet, ett slags korsning mellan Alice Cooper, en trollpacka och ett lik. iodine Jupiter liknar nämligen ingen annan svensk artist. Märklig och speciell som DiLeva, men musikaliskt klarsynt. Passionen i sången, det lidelsefulla ursvenska uttrycket som tränger på, påminner om Thåström under Bellman-eran. Men soundet står i bjärt kontrast mot det konservativa: samplingar, loopar och monstergitarrer går hand i hand med fiol, vevlira och flöjt. Jag hittar en kanonhit i “Tomma boots på väg ut” hypnotiskt technometalgung. Balladerna är mäktiga. Om Guns´n´Roses parkerat en maskulin gospelkör i “Patience” hade den hetat “Eldflickan”. Och titelspåret borde få P3:s musikproducenter att hoppa högt.
Äntligen: enastående modern tung rock på svenska.
Happy halloween!

MARTIN CARLSSON

Nerikes Allehanda 22/11-95

IODINE JUPITER
“Lilla flickan Zombie”
(Starton/Sony)

+ + + +

Korsa DiLeva med Alice Coopers skräckimage och lägg till en hel galax av egna idéer så får du en liten aning om vad svenske Iodine Jupiter handlar om. “Sanken” (som tidigare arbetat med tunga artister som till exempel Thåström, Mental Hippie Blood, Shotgun Messiah) har producerat och inte heller det verkar vara någon tillfällighet.

Det här är – om ni bara är utrustade med minsta lilla upptäckarlusta – en mångsidig platta som ni bara måste höra. “Svarta blommor”, “Gudinna” och “Skuld” är iodine Jupiter i sin mest tunga skepnad, men detta raffinerade tunggung skulle tappa i substans och mening om det inte vore för sprödheten i den underbara “Vilda lilla blomma”, titellåten “Lilla flickan zombie” och “Eldkvinnan”. “Tomma boots på väg ut” skulle kunna vara något som Just D lagt vantarna på och “Stäm blod” skulle kunna vara gjord av Big Fish, om ni nu söker ytterligare referenser. Andra favoriter är de mångsidiga “Snö & vinyl” och skräckberättelsen “Likplundraren”.

SLUTRESULTATET är definitivt något nytt, och bäst av allt; Karln har mod att framföra detta på svenska! Är inte helt säker på att den stora publiken kommer att förstå, men det borde ändå vara något för Grammis-galans jury att bita i efter nyår.

DENNIS KARLSSON

Tillbaka till MUSIK

ARTIKLAR – dikt360.se 24/11 2006X

Alla som går en annan väg än utarmingen av Alltings Själ är värda månguld i drivor

Älskad eller hatad, hyllad eller sågad. Mannen bakom boken Det falska Paradiset heter iodine Jupiter. En poet som sticker ut i mängden på mer än ett sätt.

1. Jag har läst att ditt namn – iodine Jupiter – är en fusion av “iodine” efter ett desinfektionsmedel och “Jupiter” efter planeten som står för expansion. Stämmer det? Hur kommer det sig att just dessa två ord lämpade sig bäst till att bli ditt namn? Någon bakomliggande tanke, annat än att det ser coolt ut?

Jag behövde en reklamplats som syntes, hade inte råd med nåt i Stockholm city så jag tog nåt större, gratis, nåt därute. Känslan av alienation och främlingskap stämde. Inget kunde vara bättre för mej än att länka min själ till en utsiktspunkt över universum. Därifrån skulle jag få utblick, skicka röntgenbilder till jorden och rapportera om läget i världen. Jag är född i skytten och visste inte att io då var en av Jupiters 13 månar. Det var en märklig slump. Född den 13:e, mot min vilja, du vet. Och ja, expansion är mitt signum. För mej var iodine beteckningen för desinfektionsmedel, som du säger. Ett av skälen var också att klangen i namnet kändes framtid, symboliskt och science-fiction som jag då sysslade med i bl. a rockband. Jag var predestinerad ta mej namnet iodine Jupiter.

2. Du har ett alter ego – Dr. Death. Kan du beskriva iodine Jupiters och Dr. Deaths inbördes relation? Hur ser Dr. Death på döden?

iodine och Dr Death har en homosexuell kristen relation. Jupiter syndar dionysiskt och dr Death räddar honom. Ursäkta att jag ler, men det där lät rätt kul. Min rollkaraktär Dr Death är min största kärlek och resesällskap från ett annat sekel. Han visualiserar i högre grad än iodine det tidlösa skräckromaniska i bild och framförande. Hans utseende är den klassiska trollkarlen och magikern fast mer skruvad, dödsfixerad. Han har varit mitt verktyg att tranformera och göra dödriket mer tillgängligt för vissa, öppnat vägar till andra världar på ett sätt som jag inte tror någon gjort tidigare. Jag har mer och kommit att bli som honom – på riktigt. De franska ockultisterna på 1800-talet var inne på nåt liknande med sina dramatiserade seanser och sexuella dödsmässor.

3. När och varför började du skriva poesi?

Minns att jag vid 8 års ålder skrev dikter om troll och svarta skogar. Dikter i versform. Edward Griegs, Bergakungen sal var en stor inspiration liksom konstnären John Bauer. Intresset för att skriva fanns tidigt. Jag bar en känsla av utanförskap, jag var bergtagen av mörkret; ett barn av ljus som försökte omfamna nåt mörkt inom sej. Att skriva blev, i de tidiga tonåren, en skön hobby att fly verkligheten. Det vita pappret blev en välbehövlig flykt med dess oändliga möjligheter till andra världar. Jag brukade gå på rockkonserter och skriva recensioner för mej själv för att öva mej i skrivande. Jag bildade rockband när jag var runt 18 och skrev nån blandform av industripoem och rocktexter.

Efter de där gothpunkåren, tyckte jag rätt snart jag kunde vara scenpoetpoet utan musik. Jag slapp bära gitarrer och fick mycket bättre bemötande som rockpoet än sångare i ett band. Arrangörerna tyckte det var skönt att slippa ”jobbiga” musiker. TALAD ROCK’N’ROLL eller Det talade Ordet som rockupplevelse emanerar ur min tid som scenartist med band. En direkt förenkling och komprimering av uttrycket, av allt ett rockband har och gör, fast utan musiken. Från tonåren kom mitt skrivande att utvecklas, fortfarande som min egen flykt bort från en ful och tråkig värld. Jag älskade romantikernas syn på livet, konsten och ruset. Jag insåg att med ord är allt möjligt. Att Ord är fantasiska. Att de kan frambesvärja samband som inte alls behöver finnas men som i och med en benämning börjar existera i en konkret eller fiktiv värld. Poesi blev och är ett sätt att leva, att öppna sinnena för att uppleva och förnimma det för den fega medelklassen oåtkomliga. Hennes & Mauritz slavarna må kasta bort sina möjligheter att uppleva tystanden där poesi kan växa. De må jaga för att själva bli jagade som byte på en marknad.

Det är i tystnaden utanför bruset du kan skapa bilder. Jag vill påstå att all poesi ytterst handlar om transformation, om handling och engagemang. Du kan säga du älskar någon, men det som har betydelse är om du visar det bortom ord. Du kan hata någon, visa det genom att förinta honom.

4. Vilka är dina största inspirationskällor när det gäller din poesi?

Varje dag är en ny dag. Ljuset faller olika, färgar boksidan olika från gång till gång. En bra dikt är aldrig statisk. Du finner nya ingångar, associationer, kopplingar. Jag skulle kunna räkna upp många namn, men det är meningslöst. Det tidlösa tilltalar, viss science-fiction om genteknik, film, konst, fransk och engelsk skräckromantik, mörka tivolin, freakshows, 1800-tal, seanser, vissa magiker, ockultister, andeforskare, erotiker. Allt som berör, väcker förnimmelser av något hotfull, okänt, bisarrt, skruvat och vackert, t o m obegripligt kan jag tycka om. Allt som söker sej bortom mainstream är värt en applåd. Jag gillar poeter som skriver visuellt, bildligt. Språkexperiment kan vara intressanta men har aldrig varit några svindlande upplevelser för mej. Jag vill få med mej minst fem eviga bilder om jag ska tycka en bok är bra. Isabell Allendes magiska realism, novellen Två ord tycker jag är lysande. När en text är bra minns du scener från vad du läst. Du lyfter in dem i ditt system. De blir en del av dej.

5. I en 10 år gammal artikel från Sydsvenskan ställer du frågan: “Hur länge tänker bokförlagen låta den svenska lyrikscenen vara den kanske tråkigaste i världen?” Vad har du själv för svar/farhåga på den frågan? Tycker du fortfarande att den svenska lyrikscenen är tråkig? Stämmer det inte att du själv, just för att alla andra är så likartade och “tråkiga”, sticker ut i mängden – och därigenom vinner på det hela?

Det har hänt mycket sen jag sa det där. Miljonsvenskan kändes spännande när den kom i poesin. Problemet med de som skriver slang eller förortssvenska, är att många av orden som används nu kommer vara hopplöst daterade om tre fyra år. Böckerna blir mest intressant som tidsdokument. Gamla svenska ord som glömts bort har fått en ny skönhet sen dess. Säg till en kvinna: ”Ni gör mej alldeles häpen”, eller: ”Mademoiselle, Ni gör mej sannerligen förtjust, jag är bedårad”. Det är underbart och vackert. Överhuvud taget föredrar jag att tilltala folk med Ni nu för tiden, skönt hålla skön distans till folk man inte känner. Jag vill inte komma någon nära i onödan. Att lyfta fram det gamla som en del av det nya tilltalar, skänker rikedom och möjligheter. Det finns många vägar att gå inom poesin. Det gäller bara inte stirra sig blind på vad som händer just nu utan går bortom det.

Att ha humor i s.k. seriösa poesikretsar känns fortfarande som en dödssynd. Är du tråkig måste du ju vara seriös, eller hur? Och du måste våra tydlig till tråkighetens gräns, följer du inte någon slags mall och är svårplacerad. Då är du illa ute. Du hamnar ingenstans. Gränsöverskridande är något som sällan analyseras, eller en uppskattas? Vad som händer i tomrummet mellan uttrycken är spännande. Det är i det okända, de märkliga förnimmelserna, det intressanta händer, eller som Ekelöf sa: ”mellan raderna”.

Nåt positivet de sista 10 åren är att poeterna har blivit mer visuella, ger publiken en större respekt genom att inte stå och mumla texterna innantill. Har du betalt för att höra en poet ska du få en dimension extra, någon bonus som läggs till boksidan, gester, tonfall, dramatisering, smink, kläder. Själv har jag har fått rätt mycket skit och förutfattad mening om det jag skapar genom hur jag ser ut, men det är kul när folk blir osäkra, när de inte vet vad de ska tycka. Det bjuder jag på.

Jag ser visualiseringen som en del av konstverket, det expanderar, attityder sätts på spel. ”Förvirring är underhållning” är en av mina paroller från tidig början. Trots att mycket blivit bättre har mycket blivit sämre. Bokbranschen domineras fortfarande av konservatism och uppfattningar om hur det ska vara, eller hur de tror att de ska vara. Problemet i Lagom-Sverige, jämfört med många andra länder är att bokbranschen är så styrd av ett fåtal stora aktörer, distributionen och mediernas urval som oftast utgår från popularitets – eller kommersiella kriterier. Är du känd så är du bra? Den alternativkultur som finns i Sverige får inte mycket utrymme i media, det finns få fria själständiga forum, mötesplatser. Nätet är en djungel där allting drunknar i allting. Det skrivs mycket bra men det når inte ut. Det är inte de vildaste och djärvaste du kan läsa om i recensioner.

Du frågar om jag vinner på att andra poeter skulle vara tråkiga? Det finns säkert dom som tycker jag är tråkig. Alla som går sin egen väg vinner i längden, alla som är del av en något som INTE är mainstream har en framtid. De som inte låtit sej tunnats ut, knullas av media och förintats. Alla som vågar spotta på etablissemangets fåfänga är vinnare av respekt och aktning mer värd än trötta pengar. Sverige är inget poesiland och kommer aldrig att bli. Stockholm är en mental glesbygd som gjord för Idol 2007, McDonalds och H&M-själar. Bli någon annan, bli en stjärna.

Alla som gör sin grej, poeter, konstnärer, musiker är värda så mycket respekt. Alla som går en annan väg än utarmningen av Allings Själ är värda månguld i drivor.

6. På tal om den svenska lyrikscenen. Vad anser du om fenomen som poetry-slam som har vuxit sig starkare de senaste åren? Har du någon koll på vad som händer i övrigt – i bokform, på scener? Något bra att tipsa om? Någon efterlysning för att det poesi-Sverige ska bli bättre/leva upp?

Din fråga belyste jag delvis i svaret innan. De nya estradpoeterna har tagit intryck från stand up comedy scenen. Tyvärr tycker jag en del av estradörerna plockar poäng hos poetry-slam juryn genom ofta billiga skämt, mer än att det är poesi. Så begreppet poetry slam kan lika gärna heta comedy slam. Om kriteriet skulle vara att göra publiken berörd, skakad i sina hjärtans djup, vore det mer spännande. De sanna poeterna, se som skapar osäkerhet och förvirring vinner sällan tävlingarna trots att de är dom som är stjärnorna

Om du ber mej efterlysa nåt på den svenska poesiscenen? Hm, publiken ska inte känna sig trygg. Jag vill att poeterna vässar sina tänder kastar sig ut och biter publiken i halsen. Gärna så att någon dör. Då känner man att poesin är på allvar.

7. Men det finns hopp ändå. Du talar i samma, nyss nämnda, artikel om att det är “i det genreöverskridande mötet mellan skiftande uttrycksformer någonting nytt och intressant händer.” Med din senaste diktsamling följer en DVD, är det på detta sätt du menar att framtidens lyrikutgivning kan ta sig uttryck för att hänga med och kunna berika läsarna och vinna nya anhängare till poesin? Vad tror du om t.ex. internet som verktyg? Hur kommer en diktsamling se ut om 10 år? Kommer den tryckta boken ens att behövas framöver?

Jag ser inte som mål att skaffa några nya anhängare till poesin. Jag vill utesluta massor med folk och bjuda till exklusivare sammanhang för få utvalda, kanske 15-20 personer. Jag är mycket mer elitistisk och sekteristisk än vad jag var för 10 år sedan. Att jag gav ut en DVD till boken var för att jag ville dokumentära en tid av mitt liv samt skapa den första, på ett sätt, interaktiva diktsamlingen i bokform. Dikter, fotnoter, soundtrack och rörliga bilder interagerar i en upplevelse som hela tiden väcker nya associationer, syner och djupskikt. Det falska paradiset är ett allkonstverk med samma ambition som Wagners musikdramatik. Att skapa en grundklang av det Oerhörda. I mitt fall i sann poetisk pionjäranda. Ett lyriskt bidrag till multimedia kulturen i den gamla bemärkelsen. Ett verk värdigt Harry Martinsons Aniara i fusion med Warhol, dödskult och några magiker.

Jag tror att poesin hör hemma i böcker skrivna med blod och bladguld, läderband, dyra och sköna att bära. Nätet kan aldrig tävla med känslan av att hålla i en bok du kan trycka till hjärtat, ha i fickan, söka tröst eller skönhet i. Jag älskar att omge mej med böcker, doften av gulnade sidor, umgås med andarna som samlas bakom pärmarna. Att kunna plocka fram en bok och bilda en pakt med dess själ är oslagbart.

Internet är ett bra verktyg att söka det du vill ha. Allt finns därute. Boken kommer alltid att finnas med kommer att bli statussymbol. De multinationella bolagen kommer att skapa sina konsumtionsskådespel. Folk kommer bli alldeles förstummade i takt med att allmänbildningen övergår i konsumtionsestetik. Det här är det bästa som kan hända, då slipper poeterna ha med konsumenterna att göra. De som vill uttrycka sej i sin krets kommer kunna göra det genom bl. a ”Print on demand”, via nätet. Tryck din egen bok på en timme. Litterär graffitti, bokliga tags. All text du vill ha kommer i framtiden att finnas som utskrifter, hela tiden, överallt och samtidigt. Tystanden blir det mest eftertraktade uttrycket.

8. Om din poesi vore ett substantiv, vad skulle den vara?

En Cadillac. Modell 72:a, likbil. I det där substantivet du ville ha finns en kista packad med månljus, lila glitter, sorlet av röster.

9. I dagens samhälle känns det som om det mesta blir mer och mer likriktat, samtidigt som det paradoxalt nog verkar krävas mer och mer för att väcka uppmärksamhet. Hur reagerar folk när de möter dig på stan? Måste du hitta på “värre och värre” grejor för att väcka de slumrande?

Dom får gärna fortsätta sova

10. Har du lyckats skrämma någon riktigt ordentligt nån gång?

Ja, när jag blev lite solbränd.

11. Vad säger du om den inflation i skräck som skett på senare år, vad beror det på? Det har blivit en stor kommersiell karusell med amerikaniserade japanskräckisar in absurdum. Har du något tips på schyssta skräckfilmer, såväl gammalt som nytt?

Hets, skriven av Bergman i regi av Alf Sjöberg slår mej just, Santa Sangre, argentinsk film om heligt blod, hämnd och offer. Ingen av filmerna kan klassas som skräck, men de har djupgående psykologiska kvaliteter. Lost highway av David Lynch måste nämnas för sin krypande obehagskänsla. Filmen Seven, är grymt bra.

Så fort du sätter etiketten horror på en film blir den ointressant. Om du förväntar du dej att se ett trädgårdsprogram på bästa familjetid och de finner ett lik i rabatten utan vidare förklaring, då är det riktigt bra skräck. Dina förväntningar får inte vara att bli skrämd. Om din förväntning möts av sin motsats blir det spännande.

12. Du har definierat dig själv som: ” – världens längsta skräckrockpoet, 270 cm med platåskor och häxhatt.” Jag har sett flera paralleller dragna i samband med att ditt namn nämns. Om du skulle vara tvungen att välja – vilken otäckt kategoriserande liknelse ligger närmast i en beskrivning av ditt skapande: en mörkrets DiLeva eller en svensk Marilyn Manson?

Ingen eller båda. Får jag vara Jupiter?

13. Stämmer det förresten att du skulle ha lirat schack mot Marilyn Manson på Hultsfredsfestivalen, men att du vann på walk-over?

Utmaningen publicerades officiellt i 20 dagstidningar. Han visste om det via bokningsbolaget. Jag såg schackmötet som ett möte mellan riddaren och döden, erbjöd Manson välja spelplats, färgen svart eller vit på sin sida. Partiet skulle vara i 6 minuter och 66 sekunder. Om ingen då vunnit skulle det bli remi. Jag väntade på scenen men han kom inte.

14. Apropå Hultsfred, jag läste också att du under en Hultsfredsfestival skickade upp frågor till Gud med hjälp av svarta heliumballonger. Vad var det för frågor? Kan vi få nåt smakprov? Har du fått nåt svar?

Jag gjorde det här i samband med att min syster Charlotte just lämnat det här jordelivet. Jag gjorde det som en ritual för andra att söka svar, likväl som för mej själv. Vad jag minns löd frågorna: ”Finns det ett liv efter döden?”, ”Finns gud eller är hon en bluff?”, ”Är döden demokratisk?”. På det som är vår begränsade utmätta tid fick jag svaret att vårt liv är en sekund av universums tid. Vissa får mindre än en sekund och egentligen spelar det ingen roll. En sekund eller en halv gör ingen stor skillnad. Frågan du ställt är utslungad i kosmos och en del av dej i samma stund du fäst brevet i ballongtråden. Det svar du kan få kan komma i drömmen, i sömnen. Din fråga förenar det höga klara med det världsliga. Jag och andra som provat ritualen har blivit mottagare av bortomjordiska energifält, fått en ny syn på den här existensen. Jag vill att alla skickar heliumballonger till himlen med sina viktigaste frågor. Svaret kommer om du är öppen och lyssnar.

15. Vilken betydelse har magi i din poesi? Du betecknas ibland som hypnopoet. Betyder det att du försätter åhörarna i trance? I en gammal intervju har du på frågan om vad ditt budskap är svarat: “- Jag vill öppna en dörr till ett större rum. Om människor kan se mina texter som en väg till en magisk värld så är det bra. Jag är en vägvisare till drömmarnas Rike.” Det där låter ju soft. Men om jag skulle ta detta bokstavligt så betyder det ju att man skulle somna om man hör/läser dig och då missar man ju kanske resten/slutet av det du bjuder på. Vad menar du med Drömmarnas rike/en magisk värld? Det finns nog många som inte har upplevt den ännu, och kanske just därför är skeptiska till det hela.

Jag började experimentera med poesi genom att sova i en kista i källaren. Jag kunde hamna i djupmeditation, Theta, gränslandet mellan vakenhet och dröm. Några av dikterna i Dom dödas pornografi är skrivna ur det tillståndet. Material som jag sen lät mitt alter ego Dr Death leverera från scenen. Dikten In Cameris mortuum (Naken i de dödas rum) spelades in på band då jag mumlade raderna i ett sådant halvt hypnotiskt, somnambult tillstånd. Med mycket lite redigering var dikten färdig. Ur dessa experiment växte ordet hypnopoet fram. Jag skriver ofta i en transcendental stil, dikter som bygger på utomkroppsliga upplevelser som jag haft lyckan att få erfara vid ett fåtal tillfällen. Dikterna kan vara långa och starkt rytmiserade och som ibland frammanar trancetillstånd, både som tryckt text och i framförande med musik.

Med magi menar jag att ladda sammansättningen ord med symboler och koder som får en omärklig verkan hos mottagaren, få orden att uppenbara sammanhang på samma sätt en trollkarl gör med sina illusioner. Ord som gör det osynliga synligt och det synliga osynligt. Det ser lätt ut, men är det inte. Lika lite som nya franska köket skulle vara enkelt bara för att det är lite på tallriken. En poet och alkemist är väldigt lika. Båda syftar till att skapa nytt liv ur de förutsättningar som är givna.

Den magiska värld jag pratar om, dörren jag vill öppna, är att du blir varse din egen perception, förmågan att blicka ut. Det finns energier som väntar om du är villig att söka bakom ytan. I rummet bakom rummet finns ett rum med nyckeln till mysteriet, till det du behöver, till det som inte väger någonting. Den magiska världen väntar på att du tar första steget. Att nå dit har för alla trollkarlar krävt engagemang och ansträngning. Vill du leva rikt får du jobba för det. Om du gör du det finner du nyanser som för andra är osynliga. I drömmarnas rike finns inga gränser, inga staket mellan scenerna utan de glider omärkligt in i varandra. Därför undviker jag sätta ut interpunktion i dikterna. De ska rinna fram som ett flytande vatten. Att med dikten besjäla tillvaron är för mej att söka lyfta fram, frigöra kraft och seende. Magi är liksom poesi ett sätt att uppleva världen inifrån och ut, utifrån och in. Det du ger får du tillbaka.

16. Första gångerna jag läste dikter av dig slogs jag av parallellerna till en av mina absoluta husgudar när det gäller poesi – Bruno K Öijer. Jag gissar att det är stråken av svärta, mörkret, det ockulta, de magiska inslagen och outsiderperspektivet som förenar och ger mig liknande associationer när jag läser er båda. Är det en tröttsam jämförelse som du ofta får höra? Eller kanske hedrande? Ser du själv några liknande likheter/olikheter mellan era författarskap? Vad betyder (alt. har. betytt) Bruno K för dej i ditt skapande? Har ni haft något samröre under era poetiska karriärer?

Liknelsen vid Öijer är både tröttsam och hedrande. Det finns likheter som jag tror grunder sej i det du sa, men kanske vi också delar känslan för ordens valörer, smak, deras skönhet i klangen då de uttalas från pappret eller från scenen. Vet inte vilka källor han öser ur, men vi har inte samma bakgrund och säger inte samma saker. Vi lagar inte samma middag och använder inte samma kryddor. Jag upplever i Öijers språk det skira, blomstrande oslagbart vackra, medan Jupiter hänfört bejakar kolsvart galghumor, det bisarra, groteska, morbida, tabuiserade och förbjudna i viss kombination med det vackra.

Om det roar dej kan du jämföra sen Öijer med sen Tranströmer, båda två nu levande poeter. Du kan jämföra Ekelöf med T. S Elliot? eller Bergman med Fellini? Kedjan är oändlig, men egentligen meningslös eftersom ingen säger samma sak. Olikheterna är alltid intressantare än likheterna.

17. Du har hittills givit ut en ren musikplatta (“Lilla flickan Zombie”, 1995) som har blivit i det närmaste kultförklarad. I din gästbok skriar fansen efter en uppföljare. Kommer det att komma någon uppföljare i framtiden?

Skivbranschen fick mej att ruttna ihop totalt, jag blev alldeles tom och tappade intresset helt. Tveksamt om jag gör fler plattor. Lilla flickans zombie är ett fint minnesmärke i svenskt musikliv.

Jag vet förresten inte vad du menar med ”ren musikplatta”? Zombie är en metaltung poesiskiva eftersom som alla texter är poesi eller utdrag ur dikter.

18. Förutom texterna, så står du även som musikkompositör till flera av alstren på Lilla flickan Zombie. Hur ser din musikaliska bakgrund ut? Har du några inspirationskällor när det gäller musikens sfärer? Något som du gillar som du skulle vilja rekommendera våra läsare att lyssna in sig på?

Kitchen & the Plastic Spoons (där jag delade sjungandet med Anne), Porno Pop och flera andra Stockholmsband utgör min musikaliska bakgrund. Skriver jag en låt så blir det på gitarr Jag vill absolut inte kalla mej musiker, möjligen sångare. New wave, gothpunk och industrirock var vad vi sysslade med. Vi lyssnade på Joy Division, Bauhaus, Cramps m.fl. Idag, 100 år senare, har gothfolk i USA och Japan via nätet funnit Kitchen & the Plastic Spoons. Ett bolag hörde av sej.

Är man intresserad av ”syntpunk” från tidigt 80-tal kan man absolut lyssna in Kitchen-skivan när den kommer i nästa år. Info på iodinejupiter.com när det blir aktuellt.

19. Vilka är Hororna Från Helvetet?

Hororna från Helvetet är en liten kulturförening för rekreation och utvinning av poesi ur experiment ….

20. Har du nåt tips på nån/några poet(er) som du tycker våra läsare bör läsa?

Lautrémont, om du gillar hallucinatoriska skräcksyner och svart humor. Du kan läsa Camilla Persson för att upptäcka ditt andra sinne; Elisabeth Kübler-Ross för att döden är livsviktig.

21. Jag såg den bifogade DVD:n till “Det falska paradiset”, där du besvärjer TV:n som tingest. Är TV:n verkligen helt värdelös och förlamande? Kan den inte bjuda lite positiva saker också? Vad ska vi göra istället för att kolla på Idol på fredagkvällarna, tycker du?

Ja, vad kan vi göra på fredagskvällarna i stället? Så länge TV är passiviserande tycker jag den är förträfflig. Det här lilla USA behöver människor som vill köpa loss sin trisstes genom drömmen om vinst.. Hela vår kultur bygger på missnöje. Om folk var tillfredställda med sina liv, med de upplevelser som bjuds, skulle konsumtionen minska. Det vore förfärligt?

22. Hur ser framtiden ut för Iodine Jupiter? Har du något kreativt projekt på gång för stunden?

Min framtid efter Det falska paradiset är att bli den sista människan i rymden.

23. Tack för din tid! Några avslutande ord till våra läsare?

Om du aldrig läst för publik, eller varit publicerad. Skriv en text. Gå upp på och läs! Känn av responsen i rummet, på festen, ta intryck från vad kompisarna tycker Din nervositet är grymmare än bra skräckfilm. Det blir din drog.

iodine Jupiter, november 2006

Intervjun gjordes av Bill Larsson för www.dikt360.se den 24 november 2006

[ Tillbaka till Artiklar ]

Artiklar – Borås Tidning 26/3 2005X

TUNG ROCK PÅ HIMLEN

Svart musik och poesi. Film och magi. I kväll är det hårdrockskväll på Sjunde himlen med flera framträdanden.
Möt musikern tillika dramatikern och poeten Iodine Jupiter som är en av kvällens attraktioner.

Vem är Iodine Jupiter?
– Jag är världens längsta skräckrockpoet. Jag är 2.70 med platåskor och häxhatt. Mina verk av litterär heavy metal är så tunga att det krävs minst fyra personer att bära dem.
Vilket budskap vill Iodine Jupiter föra fram?
– Jag vill öppna en dörr till ett större rum. Om människor kan se mina texter som en väg till en magisk värld så är det bra. Jag är en vägvisare till drömmarnas Rike.
Lilla flickan zombie kom 95 och Dom dödas pornografi 97. Vad har hänt sedan dess? Vad har du gjort samt planerar du att publicera dig på något sätt framöver?
– Var jag har varit och gjort vill jag inte gå in på, men jag har gjort en lång svart resa, så mycket kan jag säga. Och jag har varit trött på kommunikation, jag har behövt en paus efter fem pjäser, en skiva och en bok samt teateruppsättningar. Jag har skrivit ett långfilmsmanus om Dr Death. Min nästa bok är färdig. Den kommer att heta Trix – gatuballad för en groupie. Den består av dikter och prosa blandat. Jag hatar skivbranschen så några fler skivor vill jag inte göra. Kanske musik till böckerna.
Vem/vad har influerat dig? Som poet, musiker, dramatiker?
– Andeforskning, hypnotiska experiment och seanser har influerat mig, precis som mumiepulveret som fått mig att sova i 100 år. Mysteriet och det okända är drivkrafter med författare som Gérard de Nerval och Lautrémont. Att vandra igenom neondjungeln på natten är också inpierande. Det finns så mycket.
Tror du att du skrämmer människor? Om ja, varför?
– Jag kommunicerar inte med fega och rädda människor. De intressar mig inte. Jag är glad om jag slipper dem. Blir de rädda för vad jag gör, eller ser ut, beror det på att de är osäkra på sig själva. De kan inte hantera upplevelser utanför deras dokusåpavärld.
Vem/Vad skrämmer dig?
– Den mentala förruttnelse som schlagervinnaren Las Vegas representerar, den tomhet och imbicilla dumhet och inskränkthet som breder ut sig, svenska män i sportkläder, mainstream – och trevlighetskulturen skrämmer mig. Unga svenska killar som bryter på invandrardialekt skrämmmer mig med deras brist på identitet och självrespekt. Det här landet är riktigt sjukt. Iodine Jupiter kan bota det.
Vem är dr Death? Finns han fortfarande?
– Dr Death är min rolllkaraktär, mitt skräckromantiska alterego Han är min tvillingsjäl. Han föddes på Draksta residens 1892, i Svartby, i den djupaste av granskog. Han är den ande jag söker kontakt med när jag besöker dödsriket. Han livnär sig på chocklad och jordgubbssylt. Han förvinner långa perioder. Mumiepulvret får honom att ta sig över gränsen.
Vad är döden för dig?
– Den är möjligheten som kan ta mig härifrån. Du kan se den som den slutgiltiga befrielsen, den ultimata upplevelsen, vägen till nåt nytt. Jag tycker det är oerhört vackert. Det är ingenting man behöver vara rädd för. Det är den sista sköna resan. Spermiens resa genom världsrymen. Döden är min idol. Den enda rebellen.
Vilken plats anser du att magi och det övernaturliga har i dagens värld?
– Det finns olika former av magi: privat och offentlig. Jag arbetar med båda. Magi kan vara en krydda, ett sätt att maximera upplevelsen. Det handlar om att vara öppen med alla sinnen. Att berika vardagen, få ut mer kärlek, kraft och energi ur tillvaron, ur Alltings själ.
Vem/vad tror du på?
– Jag tror på tärningen, att den ska få välja vad jag ha för kläder imorgon. Jag tror på svart sockervadd istället för vit. Och att min nästa bok kommer att bli bättre än den förra.
Vad består ditt uppträdande på Sjunde himlen i Borås av?
– Jag kommer att framföra några sånger från Lilla flickan Zombie skivan, läsa nån ny dikt samt något ur Dom dödas pornografi. Det blir också Borås premiär för skräckrock- och poesifilmen Under de blodröda skuggorna. Det kommer att bli en bra kväll.

Fotnot: Under hårdrockskvällen kommer även Boråsbandet Beseech samt Depressive Arts spela. Dessutom ska gruppen Heat uppträda med en eldshow.

Av: Therece Gustafson

[ Tillbaka till Artiklar ]

Artiklar – Nerikes Allehanda 7/1 – 13/1 2000X

DÖDENS DIKTARE

iodine Jupiter äcklar och eggar, mässar och trollar, hatar och älskar och han talar om en dyster framtid för oss människor på 2000-talet. Som representant för det han kallar litterär heavy metal ger han ut morbid litteratur och ödesmättad musik. Meny möter mannen som av vissa skulle kallas kungen av effektsökeri, krönt med en meterhög häxstrut. Andra skulle säga äkta vara i en förljugen värld.

Efter ett par timmar med häxpoeten iodine Jupiter vet jag ungefär lika lite om honom och hans person som jag gjorde innan vi sågs. Han är väl medveten om det. Han vet vad han visar upp. Kanske är han en magiker som funnits i sekler och uppstår reinkarnerad i nya former om och om igen, som han påstår. Kanske är han född i Huddinge och kristligt döpt till Malte Olsson. Han har åsikter om allting som händer i universum. Ibland är hans resonemang klart och enkelt att följa. Ibland blir han obegripligt kryptisk och dunkel.
…- Frihet, det är att inte vara mallad och placerad i fack. Döden är frihet och möjligheten till något nytt. Den är ett kontemplativt tillstånd , ett tomrum, och därför skriver jag så mycket om den, säger iodine Jupiter. Han säger att han intuitivt känner att han levt tidigare och att döden för honom är början på något, början på en resa. Men rädslan vi har. Det moderna samhällets panikartade vägran att erkänna dödens existens är också en drivkraft för iodine. Hans skriftliga frosseri i död, förintelse, skräck och perversioner är en slags motreaktion på den blanka, bantade, stylade och ljusrosa yta som vårt samhälle visar som ideal i teve och pressen.
…- Jag skriver om det som är förbjudet och det som skrämmer. Jag vill visa folk att allting inte är förutsägbart. Det finns humor i den mysticism som iodine Jupiter omger sig med. När jag frågar hur gammal han är etablerad år 1882.

Etablerad 1882? Som amerikanska klädmärken med hundraåriga anor som ingen hade hört talats om för bara några år sedan?
…- Ja ungefär så, säger han och flinar.
Han sparkar stenhårt på det ytliga samhället. Han berättar att han skrivit radioteater en gång i tiden. Politisk satir som retade gallfeber på folk.
Under 1990-talet har han skrivit pjäser, monologer, dikter och musik. Allt har gått i skräckromantisk stil.
…- Kärlek och passion blir starkare av ett hot. Kärlek, passion och döden, de tre hör ihop. Skräck är en av de starkaste känslorna en människa kan förnimma. Ett skräckinjagande objekt kan ge ett estetiskt välbefinnande. Jag är besläktad med 1800-talets romantiker. Baudelaire till exempel, honom gillar jag.
Även om han lagt ner mer kraft på att skriva än på att göra musik så är det med plattan “Lilla flickan zombie” som han gjort sig mest känd. Skivan kom 1995 och fick utmärkta recensioner. Ett singelsläpp heter “Stäm blod” och iodine Jupiter berättar att Joe Labero använder sig av just den låten för att bygga upp stämning i sin magiska show. Labero har planer på att ta showen till Las Vegas. Det vattnar sig i munnen på iodine Jupiter när han fantiserar om att folk sitter och lyssnar på hans musik på den mest artificiella platsen på jorden.
…- Jag skulle vilja läsa mina dikter i Las Vegas. Dikter om förruttnelse. iodine Jupiter säger att han saknar andligheten i dagens samhälle, som han ser det kan mänskligheten välja att följa två olika vägar.
…- Den ena är att vi erkänner kommersialismen som vår nya religion och gör handlandet till heliga ritualer. Då blir vi i alla fall lyckliga konsumenter. Den andra vägen är att vi förnekar kommersialismen och följer ett reinkarnationssamhälle.
Hans profetia över vår framtid är dyster.
…- Jag tror att planetens liv kommer att utplånas på 2000-talet. Bra! Då kan någonting nytt byggas. Skulle livet vi lever i nu vara någon slags höjdpunkt? Nej, det är ett bottenläge. Folk jagar bara makt och vinst oreflekterat.

Du romantiserar kring ett naturligt liv och så bor du mitt i Stockholm?
…- Jag brukar vara ute i ett hus i skogen för att jag älskar att vara borta ifrån staden. Jag känner mig tom och utarmad och jag förlorar all kraft i Stockholm. Samtidigt kan jag inte vara utan det.

Dina tankegångar är ganska svåra att förstå. Hänger allt ihop i huvudet på dig?
…- Ja, om några år kommer det att gå ihop. Korsordet kommer att lösas. Musiken, böckerna, pjäserna, allt ingår i ett spindelnät som jag spinner. Det kommer att bli en bild som man kan meditera till. De som vågar kommer att kunna gå in i en annan värld. De som inte vågar kan stanna hemma.

Text: Jesper Mott

[ Tillbaka till Artiklar ]

ARTIKLAR – Sydsvenskan 29/12 1996X

SVENSK POESI – TRÅKIGAST I VÄRLDEN

Att den brittiska och amerikanska lyrikscenen är mer vital än den svenska har väl inte undgått någon som är intresserad. Här finns ingen motsättning mellan å ena sidan subkultur och underhållning, å den andra kvalitet och seriositet. Att yngre poeter gör sina röster hörda utanför det “finkulturella rummet” är inte bara ett sätt att nå ut, utan ett direkt möte över klassgränser. Det sceniska mötet med publik utvecklar poeten till ett fruktbart tilltal från boksidan. Men i Sverige är det annorlunda. Här råder fortfarande en ålderdomlig snobbism som mer än gärna tittar snett på analoga litterära uttryck. Hip-hoppare, rappare, eller andra ordjonglerande bönder göre sig icke besvär. Gud sig bevare för poetiska hybrider! värld. De som inte vågar kan stanna hemma.

Men detta är väl också något av bokförlagens dilemma? Jag tycker mig tyda en ambivalens mellan att å ena försöka nå en ny publik, å den andra att vara “finkulturell”. I dag når den svenska poesin bara sig själv. Urvalet av ny lyrik anpassas efter vad man tror ska tilltala recensenterna. Dessa tjänstgör som vakter vid Poesins Pärleport och slussar lyrikdebutanten mot en litterär salong i “lagomhetens tecken”. Jag tvivlar på att lyriken är någonting annat än bokförlagens dåliga samvete, ett alibi för extremt kommersialiserad bokmarknad. Detta löjliga spel för galleriet! Men spelet har en obehaglig prägel av att sätta en norm för god respektive dålig smak. Själv ställer jag mig dock högst på ” den dåliga smakens piedestal”. Jag slår ett slag för den bisarra, makabra och skruvade lyriken. Allt det som väcker rädsla, osäkerhet och skräck. Allt det som utgör en total underrepresentation i svensk poesi. Allt det som inte är fint nog, eller är till synes obegripligt, vill jag lyfta fram. Det ockulta, förbjudna, undangömda och tabubelagda intresserar publik och författare. Varför då bokförlagens enorma feghet och förutsägbarhet? Osäkerheten i tolkningen av ett verk är inte bara en oerhörd styrka utan en målsättning och en seger.

Nej, kära bokförlag, det handlar om att läsa ny lyrik med nya glasögon. Brytningspunkten inför rymdåldern måste innebära en ny generations poetiska tilltal, beröringspunkten av någonting outtalat, gärna utöver texten själv. Och det är just där! – i det genreöverskridande mötet mellan skiftande uttrycksformer någonting nytt och intressant händer. Vad är poängen med en diktsamling som saknar uppkäftighet, varken är politisk eller religiös och dessutom är trist att framföra i muntlig form? I värsta fall är dikten fullt upptagen med att behandla sitt eget språk, en litterär masturbation som hör hemma på universitetet – inte på boksidan! Grunden för en stark och engagerande upplevelse är förstås given – endast en briljant och spännande text! Poeten lurar inte sin publik år efter år genom att stå och snacka skit på scenen. Det är det skrivna ordet som är utgångspunkten och ger utövaren kraft att uttala, betona och sätta dem i rörelse. Ordet och innehållet är själva motorn. Och man kan inte ljuga i trovärdighet. Utan den kraften i dikten själv finns det ingen möjlighet att skapa ett expansivt framförande – varken muntligt eller på boksidan. Hur länge tänker bokförlagen låta den svenska lyrikscenen vara den kanske tråkigaste i världen? Bekvämlighet och trygghet har ingenting med konst att göra.

iODINE JUPITER
-dramatiker, poet och fåraherde

[ Tillbaka till Artiklar ]

ARTIKLAR – Cap & Design Okt 1999X

Är din design år 2000-säker?

iodine Jupiter, hypnopoet och spokenword-artist
Etablerad 1882 blev jag trollkarlen och poeten som kom tillbaka sekel efter sekel. Jag lärde mig andas under vatten, i skåp, mellan raderna i en boksida. Jag kunde se världen förstoras upp som guldfisken i en glaskupa. Jag blev skuggorna som lämnade sitt rike och lämnade bud på en tom grav, likkistan packad med månljus, fladdermusen som drunknat i blod, benet från en svart katt, det multnade kraniet från en get och sprickorna i planket som gav den rika jorden syre.
Galen av raseri blev jag käkarna som tuggade sönder kistlocket för att återkomma och träda in i livet.
Jag vet, det är omöjligt. Jag gjorde det ändå.

[ Tillbaka till Artiklar ]