ARTIKLAR – Blekinge läns tidning 3/11 1995X

Uppstigen ur helvetet

Han är skräckromantikern som uppsöker mörkret för att vi ska se ljuset. För rockpoeten Iodine Jupiter är magi och ockultism medel för att vidga medvetandet. En mörk natt inom en snar framtid kommer han till Blekinge med sina horor från helvetet.

Iodine Jupiter är född på Lucia-dagen, ljusets högtid. Men stämningarna på hans nysläppta album “Lilla flickan zombie” andas skräck och mystik. Kanske beror hans fascination för existensens mörka skrymslen på att han är söndagsbarn, en person som i ockulta sammanhang anses ha förmåga att se in i framtiden.
– Jag ser mig själv som en visionär och illusionist. Och många i min bekantskapskrets kan intyga att jag har bra koll på vad som ska hända i framtiden. Mycket av det jag förutspått har inträffat inom loppet av några år, säger han.
Iodine Jupiter har precis begått sin skivdebut, men scenen är knappast någon främling för honom.
Under åren har han gjort sig känd som performanceartisten som skapar spontanteater i de mest oväntade situationer. Som under den senaste valrörelsen till exempel.

På kds-möte

På ett prydligt kds-möte lett av partiledaren Alf Svensson, dök plötsligt ett främmande sällskap upp.
– Jag hade tagit med mig mitt band och teatergrupp, Hororna från helvetet, för att ta reda på om vi var välkomna i partiet. Vi hade med oss plakat med önskningar som “Rena oss från skuld”.
– Men Alf Svensson uppskattade inte det. Då fick vi i alla fall reda på att partiet inte ville ha oss med, säger Iodine.

Förvirring är underhållning

På Hultsfredsfestivalen arrangerade gruppen en ny happening. Iodine och Hororna från helvetet skickade upp svarta ballonger med meddelanden till Gud.
– Det var inte många som tog chansen. Det uppstod en ganska stor förvirring, men jag var rätt nöjd. Förvirring är stor underhållning.
Mörker, död och ockultism är ofta ledmotiv i Iodine Jupiters konst, oavsett om det handlar om radioteaterpjäser som Satan – det slutliga gudomliga budskapet, eller skivproduktioner som “Lilla flickan zombie”.
– Skräck är en utmärkt scenografi när man som jag vill framhäva den passionerade kärleken till livet. Mörkret får ljuset att träda fram tydligare. Om nätterna inte fanns skulle dagsljuset till slut bli olidligt. På samma sätt uppskattar den som varit nära döden livet mer, förklarar han.

Heavy-metal

Skräcktemat på den nya plattan förstärks av hårda arrangemang där heavy-metal är en viktig komponent.
– Den förstärker känslan av en vandring genom ett helveteslandskap på väg mot ljuset. Men en annan tanke var att vi skulle göra den första heavy-metal plattan på svenska. Det är ett intressant möte som aldrig provats förr, säger Iodine.
Han säger att hans konst inte har något med dyrkan av det onda att göra, snarare om en hyllning till livet.

Stressas av ytlighet

– För mig är ondska allt som strävar efter att dra oss bort från kontemplation och eftertanke. Idag stressas människor av ytligheter i medierna. De glömmer bort sig själva och utvecklar en slags social cancer.
– Det bästa man kan göra är att dra ur uttaget till TV:n och avsäga sig alla kontakter med den världen. Och att inom ramen för sitt liv hitta ens egna rikedomar, menar han.
Iodine Jupiter säger att vi lever i en kultur som lider brist på upplevelser.
– Ibland känns det som om allt för många gör samma saker på samma sätt. Jag vill bjuda på action, säger han. Och action ska det bli. För på stående fot utlovar Iodine ett besök i vår landsända.
– Snart kommer vi till er. En mörk natt kommer jag och Hororna till Blekinge i häst och vagn med vår magiska väska.

DAN PANAS

[ Tillbaka till Artiklar ]

ARTIKLAR – Dala Demokraten 29/11 1995X

Skräckromantikens häxmästare

Ljuset och solen är hans gud. Han tror på Tom Jones och Elvis. Han är iodine Jupiter – en ny figur på rockscenen som vill underhålla roa och oroa. Artistnamnet iodine Jupiter är en säregen kombination. Iodine är namnet på ett desinfektionsmedel som jag såg på en förpackning 1981. Jupiter styr mitt tecken, skytten, och står för expansion, berättar vår nya svartrockare.

När jag frågar var han kommer ifrån säger han Stockholm. Efter en kort paus lägger han till “från Buttericks” och flinar i telefonluren. När jag undrar hur gammal han är blir han tyst en stund. Sedan säger han “49”.
Det är inte lätt att veta vad man ska tro om denne man. Vad han egentligen heter vill han inte tala om. Det spelar ingen roll, menar han.

Första plattan

Sant är i alla fall att han gav ut sin första platta för tre veckor sedan. Lilla flickan zombie är titeln på ett album som är fylld av rock, svarta texter och en och annan fin ballad mellan varven av skräckromantik, Iodines lite speciella nisch.
– Den genren ger mig möjlighet att arbeta lite med det ockulta som intresserar mig väldigt mycket. I skräckfilmer blir det ofta så dåligt.
Ambitionen är att göra det intressant, att lyfta fram stämningar och skapa beröring med lyssnarna, förklarar Jupiter.
Man kan inte förtränga nattsidan av sig själv, menar han. Poängen är att dag och natt hänger ihop och att mörkret behövs för att göra ljuset synligt och skapa balans.

Dålig klang

Han har minst två anledningar till varför han har valt att jobba med skräckromantik. Det ena är att det är kul, eftersom det har dålig klang hos kritiker. Det andra är mer allvarsamt.
– Sedan jag var liten har jag varit med om dödsupplevelser. En gång i en bilolycka och på ett operationsbord. Jag läser mycket om sådana ämnen.

Skriver själv

Han skriver också själv. Parallellt med arbetet på radioteatern, som pjäsförfattare, skriver han lyrik. Tio års hobbyskrivande har resulterat i ett par lyriksamlingar som ges ut så snart ett förlag har gett klartecken.
Någon turné, för plattans skull, är inte planerad. Men förr eller senare blir den av på Iodines eget vis.
– Jag kommer att besöka de svenska städerna med häst och vagn, säger han.

MALIN S ÅNELL

[ Tillbaka till Artiklar ]

ARTIKLAR – EventuelltX

Iodine Jupiter – skräckmusikens mästare

Iodine Jupiter är en man som blandar skräck, romantik, hårdrock och ockultism med texter på svenska. Och som dessutom lyckas utomordentligt bra med det.

Iodine, efter namnet på ett desinfektionsmedel och Jupiter efter planeten. Det är därifrån han tog sitt namn. Mannen som för första gången har lyckats med att förena hårdrock med svenska texter.
Någon har sagt att han låter som om Thomas DiLeva skulle sjunga hårdrock, men det håller jag inte med om. Medan DiLeva bara är konstig, så är Iodine Jupiter en skicklig mästare. Musiken är mystisk, suggestiv och otroligt bra.
Men vem är då mannen bakom allt detta? Det är en fråga som är väldigt svår att besvara, eftersom han inte gärna avslöjar något om sig själv. Det enda jag med säkerhet vet är att han är 35 år gammal och bor någonstans i Stockholm. Han lär dessutom vara över två meter lång och mer eller mindre ständigt svartklädd. När han går in i rollen som Dr Death påminner han nästan lite om de gamla sagornas häxor.
Förutom att göra musik har han också skrivit pjäser för radio, bl.a. “Satan –det gudomliga budskapet”, som f.ö. fått pris för bästa radioteater, “Sexualpjäsen” och den delvis självbiografiska “Jag kunde ringa dig”. Han håller också på att skriva en pornografisk version av Bibeln. Han har även en performancegrupp kallad “Hororna från Helvetet”, som består av ett gäng latexklädda kvinnor med piskor och andra tortyrredskap. En riktig mångsysslare alltså. Det enda “riktiga” jobb han Men hur förklarar man egentligen musiken? Man skulle kunna säga att det är hårdrock blandat med magi och vackra svenska texter, men också några ballader. De tre balladerna som finns på hans skiva kom till när han försökte få skivkontrakt. Skivbolaget Sony var ganska intresserade, men de ville ha ballader. Då skrev Iodine låtarna “Vilda lilla blomma”, “Eldkvinnan” och “Lilla flickan Zombie”. Detta var vad som behövdes, och resultatet blev debutalbumet “Lilla Flickan Zombie” som kom ut 1995. I övrigt är det ganska svårt att beskriva musiken, den måste höras! Så mitt råd till alla är: Köp “Lilla flickan Zombie” och skaffa er en egen åsikt. Antingen hatar man den, eller också älskar man den!

MARIA JANNES

[ Tillbaka till Artiklar ]

ARTIKLAR – AkashaX

Teatralisk, poetisk, skräckfylld

Det är alla ord som passar in på IODINE JUPITER och hans musik. Den originelle svensken skivdebuterade under hösten med skräck- metallplattan “Lilla Flickan Zombie”.

På bilder av Iodine Jupiter syns en sminkad person i underlig utstyrsel. Men inte ens osminkad ser Iodine vanlig ut. Han har en intensiv blick, spretigt, blekblont hårrufs, randig skjorta och svarta byxor, och stora silverringar på fingrarna. När jag kommer in i rummet vecklar han upp sig från soffan till stående. Iodine Jupiter är ofantligt lång och gänglig.

Hårdrock på svenska

Iodine har tidigare framfört lyrik i olika former och varit radiodramatiker på radioteatern. Efter att ha hållit på i minst tio år tröttnade han emellertid på bara lyrik, och ville gå ett steg längre.
– Jag ville lägga till musik, och så upptäckte jag hur kul jag tycker det är att sjunga, säger han.
Iodine började jobba med plattan redan 1989, och experimenterade med olika former, innan han kom på att det var en hårdrocksplatta på svenska som han måste göra.
– Det kändes viktigt eftersom alla övergivit det svenska språkområdet, säger han.
“Lilla Flickan Zombie” befolkas av såväl demoner och gudar som ockultism och trolldom. Som i låten “Stäm Blod”: “trolldom talande tanke, buria, balta bloria, trolldom talande tanke, buro berto beriora, tag blod ifrån såret och skriv en papperslapp, buria balta bloria och kasta i elden.” Låten är baserad på gamla boteformler som ska göra människor friska. Formlerna utgår från den fornnordiska kulturen, och Iodine har hittat dem genom muntlig tradition.
Iodine gillar filmmusik, och favoriter är “Children Of The Corn” och “Omen 1”. Att han även gillar teatralisk musik, som Jaques Brel, märks i den egna musiken.
– Att teatralisera är ett sätt att ladda magiska ord med ett innehåll mellan textraderna. Det är där lyssnaren får plats med sig själv, och är välkommen in i materialet. Det är viktigt.
Någon turné till “Lilla Flickan Zombie” är inte planerad, men någonting kommer Iodine att hitta på.
– Jag vill teatralisera mycket. Helst vill jag göra en midnight spooky show. Det borde jag göra, med en regissör och allt. Men det är dyrt, suckar han.

Religion och dubbelmoral

Iodine tror att det finns fler existenser och väsen än de vi kan se, men när det gäller tron på kristendomens gudar slingrar han sig.
– Jag tror att vi har kommit till en punkt där i behöver en ny definition på vad vi ska tro. Om jag ska hårddra det, så kan vi göra om kyrkorna till ladugårdar. Avskaffa dubbelmoralen, så att vi får de gudar vi verkligen förtjänar – industrin. Industrin har blivit religionen, och tagit över rollen som gud. Massmedia är gud, att bli berömd och rik. De gudarna är för mig förkastliga.
– Bibeln är en väldigt intressant bok. Jag ser den mycket som en schizofren maktkamp mellan ljus och mörker, och en ovilja att förena begrepp till harmoni. Allt är antingen dag eller natt, men det är ju ett samspel. Om det inte var ett samspel skulle mänskligheten bli vansinnig. Varje människa är också fylld av ljus och mörker.
Raka svar är inte Iodines grej. Tror han kanske på djävulen?
– Då måste man fråga sig, vad är djävulen? Jag är väldigt intresserad av det där. Djävulen är för mig en kommersiell kraft som stressar upp människor och får dem att frångå sin egen andliga värld och styrka. Varje människa är skapare och gud över sina egna möjligheter.
Iodines musik kan på grund av texter och stämningar benämnas skräckrock, och han har alltid gillat skräckgenren.
– Skräck är en av de starkaste känslor själen kan förnimma. Den involverar de ämnen som intresserar mest; kärlek, död, magi och ockultism.
Iodines största dröm är att få göra en film, och han har redan ett skräckfilmssynopsis – förstås – färdigt.
– Min favoritfilm är Ingemar Bergmans “Det sjunde inseglet”. Den är mycket hårdrock, säger Iodine och ler. Han tror att Bergman skulle bli smickrad över liknelsen – det vill säga om han förstod den.

En krydda i livet

Enligt iodine är magi ett utmärkt sätt att förändra den egna verkligheten, en krydda i livet. Den gör att man kan se saker som inte alltid är uppenbara, och det handlar om att leva ett så rikt liv som möjligt.
– Ett liv utan magi vore som mat utan krydda. Det låter fånigt, men det är en enkel liknelse.
När jag frågar om Iodine själv utövar magi blir svaret först en lång tystnad.
– Äh. Jag vet inte om jag vill svara egentligen. Jag praktiserar nog magi främst genom språket. Jag försöker ge orden en magisk kraft. Kraften kommer tillbaka när jag sedan framför texten. Jag använder magi i den betydelsen jag sa tidigare, som man använder kryddor. Men det här kan lätt missuppfattas.
Iodine ser rockmusiken som ett fantastiskt medium för skräck, magi och kärlek. För honom måste rockmusik vara revolt – annars är det pop – och hans platta handlar framförallt om kärleken och döden.
– Döden är en enorm social protest. Det är nästan den enda möjliga vägen till frihet. Det finns ingenstans att fly, ingen ny värld, bara en andlig värld. Döden är fortfarande möjligt att fantisera fritt om. Ingen har varit där, och ingen kan säga hur det är.
– Döden och passionen hänger ihop. Jag utgår från skräckromantiken på 1800-talet. Då skulle man älska eller dö. Om kärleken inte var besvarad var det bara att dö, säger Iodine. Rädd för döden är han inte. – Jag har haft vissa dödsupplevelser. När jag har varit med om det har jag inte velat komma tillbaka. Jag har varit på väg in i den andra dimensionen, trott att jag har dött och att själen lämnat kroppen. Det kändes väldigt behagligt, och jag ville inte komma tillbaka. Men ju längre bort jag kommer från de här upplevelserna, ju räddare blir jag igen. Det är av olika skäl, som nära och kära som jag inte vill lämna.
Med en skivtitel som “Lilla Flickan Zombie” är frågan om Iodine själv tror på zombier oundviklig.
– I voodookulturen, visst, med droger och så. I deras kultur är zombien en realitet. För mig är det en skräckfilmskaraktär.
Iodines egen lilla flickan zombie är dock något helt annat än den stela, sömngångaraktiga från de döda uppståndna figuren, och när han ska beskriva henne blir han lyrisk.
– Hon är en karaktär som jag tänkt på i flera år. Hon ser ut på ett speciellt sätt. En ung flicka, med mörkt, kolsvart, långt hår. Hon har stora kängor och en vit klänning. Som en romantisk bild från 1800-talet. Hon är vacker, och känns nästan som ett väsen, som en älva. Hon är väldigt blek, med röda mörka läppar. Som en romantisk sagofigur, säger Iodine, nästan med ömhet i rösten.

BELLA STENBERG

[ Tillbaka till Artiklar ]

ARTIKLAR – Pentagram nr.1 1996X

Jag träffar iodine Jupiter

…i cocktailbaren på det fashionabla Hotel Diplomat på Strandvägen i Stockholm. Han rör sig hemvant i den exklusiva miljön och berättar att det här är hans stamställe beträffande intervjuer. De flesta andra gäster är affärsmän och östermalmsdamer och Jupiter utgör en intressant kontrast när han stegar in med långa kliv. Över två meter lång med stort rufsigt hår, klädd i svarta knähöga stövlar med spännen, lång svaret rock och svart spetssjal slår han sig ner, sträcker ut sina magra ben under bordet och beställer in ett stort glas rödvin.

iodine Jupiter, förklara bakgrunden till ditt namn?
Det är sammansättningen av namnet på en planet och på ett desinfektionsmedel. iodine är ungefär samma sak som jod. Jag tog det som artistnamn för ett antal år sedan när jag höll på att jobba med en platta. Det funkade väldigt bra i text och hade bra lyskraft.

Vad heter du egentligen och hur gammal är du?
Vad jag heter spelar ingen roll, men jag är 35 år och lever med den magiska familjen, cirkusflickan och dvärgen. Vi bor i ett litet cirkustält på Waldemars udde…

Men vem är du bakom masken?
Jag kan inte dra några gränser utan spränger mig ut ur varje försök till beskrivning. Avståndet mellan fantasi och verklighet är alltid flytande och det är okej. Fantasin är ju en väsentlig del av en människas skaparkraft. Därför är jag alla mina karaktärer – om än inte samtidigt. Varje dag är en ny dag och skuggorna faller olika. Ibland pekar jag på en främling i spegeln och frågar förskräckt: Vem är det där?

Ditt yttre, varför ser du ut som du gör?
Alla andra modeller var slut, så jag var tvungen att beställa en kopia av mig själv. Då blev Dr.Death den slutliga utvägen och han ser ju ut ungefär som en häxdoktor, eller en ondskefull fågelskrämma. Han gestaltar dina mest fasansfulla mardrömmar. Han får dig att vakna upp skrikande i cyberspace utan att du vet varför. Dr.Death är svaret på det ohyggliga monstret jag byggt – vägvisaren in i det mest förbjudna…

Hur lång är du?
I rollen som Dr.Death ungefär 2.70. Med häxhatten, platåskorna och dvärgen, min adept, är jag en gudomlig uppenbarelse.

Hur brukar folk reagera på din uppenbarelse?
De brukar kasta sig ner på marken i djup beundran inför det oerhörda mörker jag skapar runt omkring dem. Jag synliggör och stärker faktiskt deras samvaro med blotta hotet och kontrasten i min existens. När de sen i skälvningar och konvulsioner pekar på det enfaldiga solljus de alltid relaterar till, slänger jag ett guldmynt på trottoaren…

Vad är det för skillnad på iodine Jupiter och Dr.Death?
På min debutskiva Lilla flickan zombie har jag valt att gå in i ett alter ego, en fiktiv karaktär, för att ge iodine Jupiter friheten att göra andra saker än rockmusik. Underrubriken på skivan är ju Iodine Jupiter som Dr Death in the Magical Freakshow. Det markerar att det handlar om en föreställning. Dr.Death är din guide in i en absolut barnförbjuden skräckvärld bland häxor, mördare, trollkarlar, shamaner och zombies.

Hur lyckades du få ett skivkontrakt med Sony?
Jag skickade upp Hororna från helvetet med maskingevär till skivbolaget. De vägrade fortfarande att ge ut plattan, men sa: skriv ballader. Så jag skrev Eldkvinnan, vilda lilla blomma och Lilla flickan zombie Tydligen var det vad som behövdes för att få kontrakt. De andra låtarna var alldeles för farliga. Ockultism skrämmer folk. I stort sett var de flesta skivbolag fascinerade men gav inga klara besked och Sony var mindre rädda än de andra.

Hororna från helvetet..?
Universal Family of Love och Hororna från helvetet är min familj. Ett slags hälsotivoli eller erotisk cirkus där hororna är prästinnor. Det kretsar mycket kring rock och sexuell magi. Vad vi hittills mest sysslat med är att penetrera den andliga tron hos våra groupies. Men vi tar väl hand om våra medlemmar. En del initieras i sexuell magi. Andra i ett ockult religiöst tänkande inom Universal Family of Love. Vi ägnar oss åt att aktivera, hallucinera och mana fram det undermedvetnas bilder genom olika magiska seanser och anderesor. Med olika övningar kan vi frammana det vilda djuret i din själ och bejaka den förträngda sidan av ditt väsen som ännu inte fått utlopp. De som deltar har absolut tystnadsplikt. Vad vi eftersträvar är en ökad andlig kraft och ett expansivt medvetande; att lyfta och rikta dina energier mot ett givet fokus. Hororna från helvetet är en av de få grupper som i praktiken förenar rock, ritualer och teater. Det finns ingen gräns för vad folk är beredda att betala för sina upplevelser…

Hur länge har du hållit på med rockmusik?
I ungefär femton minuter. Åtminstone om man jämför med hur länge jag hållit på med dramatik och lyrik.

Skivans tema, “Dr Death in the Magical Freakshow”, hur uppstod det?
Jag tycker att nästan all bra rockmusik har flirtat med döden. Hela hårdrocksvärlden är ju uppbyggd kring, eller har åtminstone koppling till, döden och dramatik. Jag har alltid gillat den typen av musik och sen blev det ett naturligt steg bort från den innehållslösa och fattiga musik som i allmänhet produceras. Min musik var en bristvara. Det fanns ingenting i ämnet på svenska, ingen rockmusik som behandlade ämnet på det sätt som jag ville.

Fortsätt..!
Magi, ockultism och religion har länge förenats i mitt arbete, dels som rockartist, men också som författare och dramatiker. Det kändes viktigt att göra en hårdrocksplatta som berör den andliga världen. Massmedia har ju sedemera också utropat mig till hela världens häxmästare och skräckromantikens egen profet. Och det är ju rätt naturligt eftersom jag har en helt egen nisch i svensk rockmusik. Faktum är att detta är den första riktiga hårdrockskiva som nånsin gjorts – på svenska! Det kändes inte bara som en utmaning utan också som ett behov. Det farliga, förbjudna är en lockelse, en drift och ett begär som är betydligt intressantare än det ofarliga.

Hur reagerar du när folk kallar din musik mentalsjuk?
Min glädje vet inga gränser över det extatiska lyckopulver recensenterna har strött ut över den här plattan. Det känns oms en form av gudomlig berusning, gudomlig extas. Det påvisar den oerhörda kraft som finns i uttrycket. Kritikerna har ju lyft plattan till skyarna och räknat den till en av årets bästa svenska plattor. Så ordet mentalsjuk känns enbart befriande – som kontrast.

Vilka har influerat dig musikaliskt?
Kritikerna har jämfört mig med Black Sabbath och tidig Alice Cooper. Det är okej. Bättre än country & western på vaselin med mycket slideguitar. Det låter som någonting jag skulle syssla med om jag gjorde porrfilm. Annars är jag rätt förtjust i tidiga David Bowieplattor som t.ex. The Man Who Sold the World eller Ziggy Stardust. Jag ser för övrigt den här plattan som en musikalisk odyssé genom det bästa av hårdrock i tre decennier, sjuttio-, åttio- och nittiotal. Med de tillsatser av magi, ockultism och skräck som var nödvändiga för att distribuera den andliga kraften.

Är kärleken smärtsam som i din låt Vilda lilla blomma?
Balladerna ser jag som ömheten i själens mörka sida. Drivfjädern är alltid sorg, smärta, vrede och passion. Jag tycker låten gestaltar människans känsla av maktlöshet inför något hon varken kan besegra eller fly ifrån; hennes möte med någonting oundvikligt, skräckfyllt.

Vad vill du kallas? Rockpoet?
Illusionist, poet, själasörjare, häxdoktor, kalla mig vad du vill…Faktum är att jag nyligen genomgått en illegal prästutbildning i Universal Family of Love. Utbildningen har skett i kulvertarna under Stockholms city. Vi slipper betala hyra, ingen vet att vi finns…

Vad har du för övrig utbildning?
Universitetsstudier i film, litteratur och konst, men framför allt egen konstnärlig verksamhet som dramatiker för radio. I viss mån också videoproduktion och film för TV. Men, som nämnts, även studier i magi och ockultism som resulterat i olika former av kommunikation.

Berätta om ditt författarskap?
En pornografisk version av Bibeln har hållit mig sysselsatt i många år nu, och ett par diktsamlingar om den sällsamma föreningen mellan Eros och Thanatos väntar på att bli förlagda. Annars är det nog Satan – det slutgiltiga gudomliga budskapet en av mina mer berömda pjäser för radio. Den verkar ha haft en enorm genomslagskraft, särskilt bland rock´n´roll-människor och magi-intresserade. När jag varit ute i landet har jag förstått att den haft stötte spridning än jag kunnat ana. Det slutar väl med att den också måste komma ut på cd. Tillsammans med Sexualpjäsen (också för Radioteatern) är Satan den mest uttömmande pjäs som skrivits om satanism, sex och religion i det här landet.

Beskriv dina texter.
Det handlar om att ladda dem med närvaro, tyngd och magisk kraft och på så sätt framkalla en beröring. Det här mötet sker oftast i tomrummet, i utrymmet mellan raderna. Orden har en magisk kraft, en laddning som i sin tur ger mig styrkan att framföra dem, att uttala och sätta dem i rörelse. Ord fungerar som förstärkare. Ord är magiska. De frambesvärjer samband som inte alls behöver finnas, men som i och med en benämning börjar existera, i en konkret eller en fiktiv värld. Därför har många av mina texter en mycket lång växtperiod. Anledningen är dels att jag är oerhört självkritisk, men också att jag vill testa dem, smaka på dem och känna att de verkligen fungerar på det sätt jag vill att de ska fungera.

Vad försöker du uttrycka?
Jag ser texterna som en nästan sexuell penetrering av det obskyra mörkret i din själ. En lockelse, en drift och ett begär. Du kan se det som en möjlighet att stiga in i skuggsidan av dig själv, ditt eget väsen. Det handlar om stämningar, förnimmelser och inre bilder. Nycklarna finns där i en värld full av hemligheter och mysterier. Det är bara att träda in i det spöklikt upplysta drömlandskapet. I bästa fall reagerar du emotionellt, känslomässigt. Fasansfullt och vackert på en och samma gång.

Varför denna förkärlek för skräck?
Jag gillar att bli skrämd. Skräcken är en sublim, andlig upplevelse och framkallar den starkaste känsla själen kan förnimma. Den är samtidigt en slags lustfylld process där du kan bearbeta mörkret i ditt eget hjärta. Hela min produktion har intuitivt handlat om dessa saker; kärleken och döden. Jag vågar stå för mina egna verk, bearbetar urgamla existentiella motiv med grunden ni ett ockult tänkande.

Varifrån hämtar du din inspiration?
Jag har en liten samling magiska böcker som jag studerat. Läror om människoanden som genom årtusenden visat sig vara sanna. Allt lever, allt handlar, allt står i samklang med vartannat. Jag utgår från ett magiskt förhållningssätt till verkligheten där människan själv är skapare och gud över sina egna möjligheter.

Det finns mycket mörker i dina texter…
Det kanske beror på att jag vänder mig till människor som levt goda liv och som längtat efter att synda. Med iodine Jupiter får de färdas genom underjorden för att slutligen komma upp i ljuset. Jag bjuder på en helvetesfärd mot det undermedvetna mörkret och en total utlevelse av dina mest förbjudna laster. Jag är verkligen så oerhört mycket mer intresserad av nattsidan av människans väsen, det omedvetna, det irrationella, det djuriska, sexualiteten. Dagen, det rationella och förnuftiga intresserar mig inte särskilt. Det får folk hålla på med på jobbet på dagarna när jag ligger och sover.

Berätta om döden?
Döden är inte bara ett slut utan en födelse. Det är också en oerhörd social protest. Samhället är en organism med en massa låsta dörrar. Ingen vill egentligen vara där. Döden är den enda utvägen ur ett sjukt och korrupt samhälle. Därför måste den tas på allvar och accepteras som en väsentlig del av vår kultur. Ur andeforskarens och konstnärens synpunkt är den ju det estetiska förnuftets största utmaning. Ögats blinda punkt. Framställning bryter samman i själva dödsögonblicket, men genom hypnotiska metoder och transtillstånd kan man utvinna väsentlig information om sin framtid. Döden är den unika händelse som tvingar varje människa till ensamhet och närmandet av en själslig kärnpunkt, summeringen av den dominanta kraften efter ett eget liv.

Tror du på Gud?
Jag har skrivit två slags kontrakt; ett offentligt med Gud och ett privat med Djävulen. Det senare för att få en smula inblick och självkännedom i mänsklighetens sanna natur. Djävulen om någon måste ju veta om Gud verkligen finns…

Så svaret är ja?
Jag vill inte diskutera min personliga gudstro, men man får tro vad man vill. Djävulen och Gud. Samtidigt. Himmel och helvete är ett tillstånd i varje människas själ. Den dominanta kraften bär du med dig till dödsriket som ett amfetamin, en genetisk kod, eller en arvsmassa som färdas från sekel till sekel, generation till generation. Du får till slut vad du förtjänar, den dominanta av dessa energier. Och beträffande Bibeln tycker jag den borde skrivas om – något jag, som nämnts, faktiskt håller på med. Inte bara det att den är en såpopera och utgör en schizofren maktkamp mellan ljus och mörker, utan för att den har ett sånt negativt inflytande. Du ska inga andra gudar hava jämte mig, vem säger så om inte en paranoid gud. Och vad kallar man någon som kastar hagel och eld blandat med blod mot jorden? Jo, sadist… För kyrkan har alla mystiska bruk hos folket kallats för svart magi oavsett om den använts i goda eller onda avsikter. Den ansågs vila på förakt för kyrkans egen himmelska magi. Men vad det ytterst handlar om är ju folkets egen traditionella läkekonst som idag är nästan utrotad femhundra år efter inkvisitionen. Men ingenting kan utrota folkmagin. Den som låter sig provoceras tror ju själv på magins kraft och hänvisar till en trygg och skyddad källa där inga hemligheter finns att uppenbara. Djävulen tar bara den som ger sig till honom. Därför är folk rädda. De vet inte vad de bär inom sig.

Vad har du själv för religiös bakgrund?
Mina föräldrar har väl inte haft någon överdrivet religiös påverkan på mig, även om jag kan känna generationer av kristen skuld bryta sig in och smutsa ner delar av mitt väsen. Mycket har handlat om att frigöra sig från detta genetiska arv och formulera en personlig gudsuppfattning. Kristendomen har ju vissa problem och ställer motsatserna i kamp mot varandra. Men värst av allt deras oerhörda insatser i mänsklighetens historia för att göra begäret till synd.

Har du haft några övernaturliga upplevelser?
Ofta upplever jag mig själv som ett medium för främmande makter. Dessa makter förefaller ruva på ett outgrundligt uppsåt. varifrån dessa kodsystem kommer vet jag inte, men kanske är jag en representant för det mest fruktansvärda? Redan i barndomen var jag med om utomkroppsliga upplevelser. Sedan dess har jag lärt mig att hantera de här tillstånden och göra anderesor. I samband med en bilolycka i ungdomsåren trodde jag att jag dog. Då fick jag klart för mig hjärnans enorma kapacitet. Under en bråkdels sekund såg jag mitt liv spelas upp som en film strax innan bilkraschen. I vaket tillstånd skulle samma mängd information ta minst 15 minuter. I barndomen blev min själv hängande i taket under en operation. Den började fungera som en kamera och skickade bilderna tillbaka till mig där jag låg. Allting registrerades i rummet, som jag inte sett tidigare, allt som pågick nedanför, läkarna, utrustningen. Jag hörde till och med rösterna och vad de sa.

Du håller tydligen på med en hel del magi? Ja, i synnerhet sexuell magi. Den sexuella perversionen kan vara ett sätt att gå förbi moraliska barriärer av begränsning och likformighet. Det försöker vi lära våra medlemmar i Universal Family of Love. Syftet med den andliga penetrationen är alltid att skänka flickorna en gudomlig berusning och extas. Magin uppstår ju när man sammanför enskilda element och låter dom verka tillsammans. Men att min uppgift skulle vara att organisera sexorgier vill jag tillbakavisa.

Hur återspeglas detta i din musik?
Viktigt för mig är att visualisera i musikalisk form, att ge människor förnimmelser och stämningar som säger att saker och ting är möjliga, att gestalta och visualisera en annan värld. Den ockulta världen är ständigt närvarande på plattan. som jag ser som en guide in i denna min värld, en värld som människor ibland fruktar. Om man inte är intresserad av ockultism kan man bli rädd och se det som ett hot. Är man däremot intresserad av det magiska, har man mycket att hämta. Men det finns ju ingen anledning att kommunicera med fega eller rädda människor. Det gäller istället att kommunicera med människor som är öppna och som är intresserade av äventyret och mysteriet. Bara de som är intresserade och vill gå in i det här är välkomna. De andra är det ingen idé att ödsla tid och energi på.

Hur definierar du magi?
‘ Magi är ett sätt att förändra din egen och andras verklighet, dels genom ett personligt utforskande av din egen kapacitet, men också genom att fokusera denna energi genom praktiskt utövande. Riktningen av den här viljan och tillkännagivandet av den syftar till att vinna kontroll över det egna jagets syfte och förmåga. Och detta har jag gjort sedan mitten av 80-talet, ensam, tillsammans med andra och nu med rockmusik och ritualer. Mitt liv är en paradoxal blandning av trolldom, magi och Marquis de Sade…

Kan du utveckla ytterligare..?
Vår gud sätter inget lås på din frihet, men vi – Universal Love – kräver dina tjänster och din underkastelse. Med aga blir du ödmjuk och brukbar i guds tjänst. Herren agar oss för att det är nödvändigt för oss och förbereder oss på en underbar resa där de många hemligheterna ska uppenbaras. Smärtförnimmelsen är en underbar kraft; den bereder njutning och gemenskap och är en förutsättning för glädje och sorg. Har du aldrig upplevt lidande kan du heller inte uppleva medlidande. Är du bedövad och likgiltig måste du väckas. Sanningen gör inte ont och vår gud är nådig, rättfärdig och barmhärtig, men han är också en frälsande och bestraffande gud. Vår innerliga hälsning till Hans Scheike och Charles Manson.

Är det sant att du besöker bordeller?
Jag delade ut nummerlappar på en bordell förut. Det är enda s.k. vanliga jobb jag någonsin haft. När det fanns tid över och det inte fanns några kunder så målade jag. Jag målade svarta tavlor. Sedan släpade jag ut dem i solljuset för att beundra det mörker jag hade skapat. Det jobbet blev inte så långvarigt, så sedan började jag tillverka skampålar för IKEA. Jag tillverkade dem och de såldes på IKEA. De skulle stå framför rosa soffgrupper. Det var min korta karriär som konceptkonstnär.

Hur ser du på kändisskap? Jag antar att glassiga kändispartyn inte är någonting för dig.
På dessa partyn ser du den förträngda dödsskräcken florera vilt; människor som ska upprätthålla någon slags attityd genom att hela tiden synliggöra sig själva i de mest koketterade situationer och de mest idiotiska sammanhang. Den världen är inte alls intressant.

Vad har Stäm blodför upprinnelse?
Stäm blod är en kraftsång som sätter blodet i rörelse. Den utgår från en folklig tradition med skyddsformler och besvärjelser med rötter i den fornnordiska mytologin. Jag ser sången som en metod att förgöra eller bota ett andligt bristtillstånd. Stäm blod frammanar ett positivt hälsotillstånd och kan göra sjuka människor friska. Jag ser den som en form av fjärrbehandling av mina patienter. Med sången distribueras också den andliga styrkan. Det är en kraftsång och den baseras i grunden på fornnordiska besvärjelser.

Var har du fått de här besvärjelserna ifrån?
De finns dokumenterade i olika böcker.

Har du själv varit med om att stämma blod?
Nej, det har jag inte. Min mormor däremot, hon var rätt bra på det. Hon kom uppifrån Lappland och kunde såna grejer; satt inne med en massa hemligheter som jag tyvärr inte hann ta del av innan hon gick bort. Det är jag väldigt ledsen för. Hon hade mycket att berätta.

Var resten av din familj också sådan att ni kunde tala öppet om sånt här?
Nej, jag har inte haft nån kommunikation med mina föräldrar om den sfären över huvudtaget. Den ockulta värladen valde jag själv in i mitt liv ganska tidigt, vid sjutton, arton års ålder, för att överhuvudtaget stå ut men saker och ting – så det kommer inte från min familj.

Vad gillar du för litteratur, filmer, musik?
Författarna Sheridan le Fanu, Gerard de Nerval, faktaböcker om det bortomjordiska, skräckfilmsmusik, särskilt Omen 1 och 2 samt Children of the Corn .

Har du använt psykedeliska droger?
För att de dunkla omedvetna krafterna ska komma till fullt utlopp och för att nå ett tillstånd av utlevelse och extas finns olika metoder. Trans genom trumresor och frammanandet genom andar, fasta eller extremt lång vaka. Metoder att frammana det undermedvetnas bilder och aktivera delar av din person som annars befinner sig i ett slumrande tillstånd. Drogerna vill jag nog helst bära bort från altaret även om de förekommer.

Vad tycker du om New Age vågen?
Jag tycker att alla människor som försöker att hitta en mening i tillvaron är värda respekt. Men sen så står vissa saker mig upp i halsen när det gäller det här ljusa, naiva och optimistiska. Det finns ett slags optimism som jag inte kan dela. En smula inblick och själkännedom om mänsklighetens sanna väsen är vad de skulle behöva. De behöver vara med om någonting hårdare för att verkligheten skall bli tydlig och det har de hoppat över. Ofta skall det vara så mycket mjukt och man ska tassa omkring på tå och det står jag inte ut med.

Kan vi se dig uppträda offentligt inom överskådlig framtid?
Ja. Just nu efterlyser jag en Cadillac likbil, modell -72, dvärgar och Bunny Girls till den ockulta turnén i vår. Två bitchiga kvinnliga Dj:s är också välkommna till rockgruppen Hororna från helvetet. (märk kuvertet Iodine Jupiter och skicka det till Starton / Sony Music, Box 20037, 16102 Bromma). Besökarna på konserten kommer, vare sig de vill eller inte, att automatiskt bli medlemmar i Ordenssällskapet Universal Family of Love. De får sen information om vad som händer via Internet.

Är det nånting du vill tillägga?
Ja, för satan! Frihet, kärlek, kraft..!

[ Tillbaka till Artiklar ]

ARTIKLAR – Pressmeddelande IIX

Hör
IODINE JUPITER
som Dr death i the magical freakshow
LILLA FLICKAN ZOMBIE

Som Dr Death i the magical freakshow tar Jupiter med dig på en absolut barnförbjuden föreställning. I en bisarr värld av trollkarlar, häxor och zombies träder iodine Jupiter fram med en unik och mörk saga; ett helvetets Walt Disney du aldrig tidigare träffat på i svensk rockmusik.
– Jag kommunicerar inte med fega människor, säger iodine Jupiter. – Jag vänder mig till människor som är intresserade av äventyret och mysteriet. Det handlar om att skapa någonting spännande, underhållning som både roar och oroar, tillägger skräckromantikern Jupiter.
LILLA FLICKAN ZOMBIE är en succesiv brygd av svart magi, satirisk underhållning och bortomjordisk romantik. Ett sällsynt rockalbum om kärlek och död, passion och smärta. Och inte minst Djävulen och Gud. Ett album fullt av känslor och stämningar, förnimmelser av det övernaturliga. En filmisk uplevelse som långsamt tränger sig på…SCARY, CREAPY, FREAKY!!!
Så välkommen till ett magiskt landskap och låt dig förtrollas av berättelsen Dr Death har att förmedla.
Kanske är det bara en dröm?

[ Tillbaka till Artiklar ]