OM JUPITER
Häxmästare, rockpoet, skräckromantikens egen profet har iodine Jupiter kallats. Särskilt som rollkaraktären Dr Death. Med plattan Lilla flickan Zombie, boken Dom dödas pornografi, enmansföreställningar och pjäser kring teman som sex, religion och död har han skapat en magisk värld. Eller som skivan beskrevs i media: Stephen King möter Jaques Brel som skakar hand med Black Sabbath på ett party hos David Lynch.
− Genom att roa och oroa, bryta ett tillstånd av konformitet har jag mött en publik som intresserar sig för det Omöjliga, Fantastiska och Oerhörda, säger Jupiter. Vi har något gemensamt.
Dramatikern iodine Jupiter har skrivit och regisserat fem verk för Radioteatern P1 (1987−96). Pjäserna är: Statliga Instruktioner, En neger som statsminister, Satan (1991, Sveriges dramabidrag till Prix Europa), Sexualpjäsen och Jag kunde ringa dig. ”Ljuvlig satir. Lika absurd som hänsynslös”, skrev SVD om radiopjäsen En Neger som statsminister.
− Radiopjäsen SATAN: Det slutgiltiga gudomliga budskapet lade en grund. Böcker, skiva och pjäser var det allkonstverk jag ville skapa. Ett labyrintiskt nät av upplevelser. Människor fastar, sprattlar och skriker, men de är fast, säger Jupiter, likt en spindel.
Tunga rock-cd:n Lilla flickan Zombie åtföljdes av fyra videor, varav två nominerades på Independentgalan i Göteborg 96. Diktsamlingarna Dom dödas pornografi (med Sexualpjäsen på cd) och textlabyrinten Det falska paradiset (med dvd:n Under de blodröda skuggorna) följde därpå. ”Fantasieggande … mångfasettad bok med oförutsägbar räckvidd”, ansåg BTJ om Paradiset.
Poesiteaterföreställningen Den sovandes dagbok på Teater Scenario 2002, blev ett slags summering av Jupiter som rollkaraktären Dr Death . Teater, musik och poesi med kraftfulla ödesmättade stämningar.
Som en reaktion på en tröttsam skivbransch i mitten av 80-talet och efter att ha sjungit med flera band, började poeten experimentera med TALAD ROCK`N´ROLL/Det talade Ordet som rockupplevelse. Syftet var att spränga gränserna mellan rock och lyrik. Talad rock’n’roll är en öppen scen för dem som vill testa det direkta tilltalet inför publik, menade Jupiter. Genren innesluter ekonomi och precision i uttrycket. Inkluderar energi, närvaro, kraft. Det handlar om att ge Ordet en ytterligare dimension. Skjuta iväg texterna med gestaltning, tonfall och kläder.
− Om jag förbiser skolans oförmåga att väcka litteraturen till liv under min gymnasietid, den klibbiga snobbism ordet “poesi” smutsats ned av i kulturprogram som bl a Döda rummet, kan “poesi” vara intressant.
iodine Jupiter är en udda upplevelse för såväl litterära gourmander, rockpublik, anhängare av magi, humor, civilsationskritik och skräck. Och precis som alltid är han skoningslös, hädisk och häcklande i de former han uppenbaras.
Sanningen i Jupiters kommande bok FUCK AROUND THE CLOCK är obscen. Satiren vässad.
− Man vill bara skratta åt allt det fina vi har tillsammans, avslutar han.
/Tage Landgren, Kulturföreningen Hororna från Helvetet
SAGT OM JUPITER:
”Blodigt, kittlande, underhållande” /DN, om Sexualpjäsen.
“En suggestiv tillblandad brygd av svart magi, satirisk underhållning och bortomjordisk romantik” /DN, om radiopjäsen Satan: Det slutgiltiga gudomliga budskapet.
”Vad som upptäcks i stålkastarljuset är nästan mer kväljande än jag står ut med” /SVD, om Sexualpjäsen.
”En svensk föregångare till Nick Caves Murder ballads” /Sydsvenskan, om CD:n Lilla flickan Zombie.
”Morbid lyrik som fängslar” /SVD, om Satanpjäsen för Radioteatern.
”Ljuvlig satir. Lika absurd som hänsynslös” SVD om radiopjäsen En Neger som statsminister.
“Poesi av sällan skådad suggestivitet” /Östgöta Correspondenten, om boken Dom dödas pornografi.
“Man studsar inför den furiösa fantasin, den språkliga energin” /Arbetet, om Satanpjäsen för Radioteatern.
“Låt oss hoppas han fortsätter häckla… länge sen nån sparkade hela landet i arslet” /DN, om Statliga instruktioner för Radioteatern.
“Succé för rock`n´roll utan någon musik” /Söder Om Söder, om en festival med rockpoeter.